Van 13 december tot en met 5 januari wordt Apenheul omgetoverd tot Winterheul. Dit is het resultaat van een bijzondere samenwerking tussen het Apeldoornse apenpark en Mojo. Op het eerste gezicht twee totaal verschillende organisaties laten met een magische winterwandeling over het park zien dat ze een perfecte match zijn. Roel Welsing, directeur Apenheul, en Frederik van Alkemade, producer Special Events bij Mojo, lichten een tipje van de sluier van dit audiovisuele spektakel. “We willen iets neerzetten met internationale allure.”
Voor Roel Welsing voelt de nieuwe samenwerking met Mojo al natuurlijk aan. “We streven allebei naar een unieke beleving. We hebben allebei een passie voor kwaliteit. Bij Apenheul zit die ervaring natuurlijk in de loslopende apen in het park. Daar denken we over na met zichtlijnen en klimstructuren. Maar ook een speeltuin in Apenheul is een belevenis op zich, waar we bijvoorbeeld veel aandacht hebben voor het materialengebruik.”
Frederik Alkemade ziet in die aandacht voor kwaliteit een overeenkomst met de visie van Mojo. “Ik was als kleine jongen vaak in Apenheul en het afgelopen jaar ben ik er natuurlijk veel vaker geweest. Wat mij daar steeds opvalt is de liefde voor het werk; hoe je de ervaring van de bezoeker zo rijk mogelijk laat zijn. Dat hebben we bij Mojo ook. Wij vinden het erg belangrijk dat het publiek waar voor zijn geld krijgt en dat ze meegenomen worden in een wereld.”
Van Alkemade geeft bij Mojo al zeventien jaar leiding aan de afdeling Special Events. “Mojo staat natuurlijk bekend om de concerten en festivals, dat is onze grootste tak. Bij Special Events doen we alles wat daarbuiten valt, van Cirque du Soleil tot tentoonstellingen voor Star Wars of Harry Potter.” Ook het concert van de Japanse hologrampopster Hatsune Miku in AFAS Live in oktober viel onder een ‘special event’ van Mojo. “De deur staat bij ons vaak open voor samenwerkingen. We zijn meestal promotor, maar we produceren het ook als het past bij ons en de samenwerking klikt.”
Een goed voorbeeld van een productie van het Special Events-team is De Grote Schijn in het Kralingse Bos in Rotterdam. Dat concept sprak Welsing ook aan toen hij daarover hoorde. “Ik was al langer op zoek naar iets wat bij Apenheul past voor in de wintermaanden, waarin wij onze kernbelofte van loslopende apen in het park niet kunnen waarmaken. Belangrijk daarbij is onze aandacht voor de natuur van het park. Zeker omdat wij een stichting zijn met als missie het stimuleren van de liefde voor dier en natuur.” Tijdens de audiovisuele wandeling van De Grote Schijn door het Kralingse Bos deed hij inspiratie op. “Het was een heel bijzondere avondbeleving in het bos. Ik ging vroeger met mijn kinderen wel eens ’s nachts in het bos lopen. Er is iets wat ons daarin tegenhoudt. Zo’n omgeving is spannend om doorheen te lopen met elkaar. Als je daar nog een mooie beleving aan mee kunt geven met een verhaal, is dat heel erg mooi. Dat past ook bij ons park.”
Toen Welsing ontdekte dat Mojo achter De Grote Schijn zit, kwam hij snel in contact met Van Alkemade. In de eerste gesprekken die volgden tussen Apenheul en Mojo, kwam naar voren dat het park en niet de dieren het vertrekpunt van de belevenis moest worden. Van Alkemade zag daar ook gelijk de potentie in. “Het idee was om iets unieks neer te zetten in Apenheul. Zo zijn we vanuit de productiekant ook verder gaan brainstormen. Ik kon daar geen ervaringen van nachtwandelingen in het bos aan toevoegen, maar wel de sprookjes en Griekse mythes die mijn vader mij vroeger vertelde. Ik ben altijd gefascineerd geweest door verhalen. Toen ik hoorde dat Apenheul in de winter dicht gaat, wat ik niet wist, dacht ik: Wat gebeurt er dan? Stel je voor dat daar iets magisch plaatsvindt.”
Met de kernwaarden natuur, respect en de Veluwe ontstond zo een verhaallijn waarbij de Veluwe tot leven komt als de apen aan het slapen zijn. “We laten de dieren magisch tot leven komen en elk jaar geven we met een audiovisueel verhaal een ander dier de hoofdrol. Deze eerste keer kiezen we voor de ijsvogel. Dan heb je een concept en dan zoek je mensen die daarbij passen. Dat zijn Piet Winten en Christophe Van Hostauijen geworden, die De Grote Schijn doen. Zij zijn als team meer bedreven in het visualiseren en welke geluiden je nodig hebt”, legt Van Alkemade uit.
De keuze voor die verhaallijn geeft Apenheul volgens Welsing de kans de natuur op het park meer in de picture te zetten. “Apenheul is een park op de Veluwe, die ijsvogel zit ook echt in ons park. We hebben van alles en nog wat aan dieren op ons park wonen. Die worden zo veel meer uitgelicht. De rijkheid van de dieren van de Veluwe is een prachtig verhaal wat kan worden toegevoegd aan het verhalenboek wat Apenheul al is.”
Ondanks dat de apen geen rol in dat verhaal van Winterheul spelen, mogen zij uiteraard geen last hebben van de belevenis. “Daar hebben Piet en Christophe ook ervaring mee want in het Kralingse Bos heb je ook heel veel dieren en natuur. Wij doen altijd natuurtoetsen voor, tijdens en na het event om te zorgen dat we niks verstoren. We laten de natuur ook zoals die is. Op die manier willen we ook in Apenheul werken”, legt Van Alkemade uit. Die aandacht voor dierenwelzijn is voor de directeur van de dierentuin vanzelfsprekend. “Onze dierverzorgers zijn nauw betrokken bij de routering, het licht en het geluid. We hebben ecologen erbij betrokken om de uitgebreide natuurtoets te doen. Dat gaat op een respectvolle manier.”
Wat kan de bezoeker straks vanaf vrijdag 13 december verwachten bij Winterheul? Daar wil Van Alkemade nog niet al teveel over verklappen. “Het is een wandeling van 2 kilometer waarin je wordt meegenomen door een verhaal over de ijsvogel met animatie, licht en geluid. Iedereen zal die route net iets anders beleven. We hebben aan het einde ook een plek met winterse horeca waar je nog kan napraten over wat je hebt beleefd.” Van Alkemade verwacht op basis van de ervaringen bij De Grote Schijn dat bezoekers onderweg stil worden om alles goed op te nemen.
Welsing kan zich nu al alles voorstellen bij die verstilling. “We kunnen er nu al heel veel over zeggen, maar je moet het gewoon komen beleven. Dat zeg ik ook omdat ik in alle seizoenen over het park mag lopen. Ik ben een bevoorrecht mens. Als je ’s avonds door het park loopt, is dat een heel erg bijzondere ervaring. Je krijgt dan ook een soort sereniteit over je heen. Dat is uniek.”
Mojo en Apenheul zetten met Winterheul hoog in. “We streven ernaar iets kwalitatiefs neer te zetten met internationale allure. Het is echt topniveau”, zegt Welsing. Van Alkemade vult daarop aan: “Het doel is iets neerzetten dat over de grens aantrekkingskracht krijgt. Dat moet je opbouwen. We zetten iets neer wat die potentie heeft. We hebben dus ook een groeiscenario. Het is wel iets wat alleen in Apenheul gaat blijven. Alles klopt voor dit park.”
Winterheul heeft een brede doelgroep van jong tot oud. Daarbinnen zijn Apenheul en Mojo ook al specifieke proposities aan het opstellen. Voor de zakelijke markt willen ze bijvoorbeeld een apart concept neerzetten. Welsing ziet al mogelijkheden. “Ook voor Apeldoorn, dat zich graag neerzet als groene en royale hoofdstad van de Veluwe, sluit dit natuurlijk perfect aan, net als voor de provincie Gelderland. We krijgen nu al aanvragen van bedrijven die hun kerstuitje in Winterheul willen doen. Dat soort proposities beginnen zich al te tonen. Het is breed maar daarbinnen kunnen we weer mensen gericht benaderen.”
Bij deze eerste editie weet het publiek nog niet precies wat het kan verwachten van Winterheul. Dat verandert zodra de eerste beelden van de wandeling verschijnen, weet Van Alkemade. “Bij dit soort evenementen is het zo dat je de meeste kaarten verkoopt als je open bent. Het wordt een soort mond-tot-mondreclame. Zo’n audiovisuele wandeling is natuurlijk ook snel geschikt voor een Instapost. Uiteindelijk moet je alle events langzaam opbouwen. Daar moet je tijd en liefde in steken. Als je je werk goed doet, is je toekomst gegarandeerd. Het begint met het juiste team en een passend concept.”
Ga voor meer informatie naar www.Winterheul.nl.