Brand Bier blikt terug op 50 jaar Pinkpop

Pinkpop, het oudste popfestival van Nederland, bestaat dit jaar 50 jaar. Brand Bier was van begin af aan het bier op het festival. De 50e verjaardag wordt gebruikt om ‘terug te blikken’.

Pinkpop is al jaren het grootste festival dat Brand Bier sponsort. Brand is daarnaast als partner aanwezig bij festivals als Oerol, De Parade en Into The Great Wide Open. Bovendien is Brand en zijn Bijzondere Bieren Bar te vinden op door Heineken gesponsorde festivals als North Sea Jazz, Down the Rabbit Hole en Lowlands. Overigens maakte Brand Bier bij de eerste editie van het festival in 1970 nog geen deel uit van Heineken Nederland en was het toen nog een zelfstandig lokaal bier. Pas in 1989 werd Brand Bier onderdeel van Heineken.

“Brand Bier en Pinkpop zijn beide ijzersterke echte Limburgse merken”, zegt Anouk Litjens, als Brand Manager Craft Beer bij Heineken afgelopen jaren verantwoordelijk voor de Pinkpop-sponsoring door Brand Bier. “Wij zijn heel blij dat we al 50 jaar partner zijn van zo’n mooi festival in Limburg, dat zich blijft onderscheiden en groeien. En dat in een overvolle festivalmarkt. De intentie is er ook zeker om door te gaan. We hebben al jaren een mooie samenwerking waarbij er naast de zakelijke afspraken ook een emotionele relatie is.”

Festivalbeleving

De festivalbeleving is afgelopen jaren veranderd. Ook voor de bezoekers van Pinkpop. Brand Bier speelt op verschillende manieren in op die veranderingen. Litjens: “Vroeger ging het er vooral om dat het logo goed zichtbaar was bij de bar. En daar werd ook alleen maar pils gedronken. Wat betreft assortiment en beleving is een festivalbezoek veranderd en met Brand bekijken we in overleg met het festival wat we kunnen toevoegen aan het festival. Met de Brand Bijzondere Bieren Bar, die voor de eerste keer in 2014 op Pinkpop werd geïntroduceerd, creëren we een omgeving waar je even rustig kunt zitten en genieten van een speciaal bier uit een mooi glas. Dat is voor ons ook een goede manier om onze speciaalbieren te laten zien en proeven. Daarnaast zit bij alle barren op het festival Brand Weizen op de tap en is overal Heineken 0.0 verkrijgbaar. Je ziet dat er een steeds grotere vraag is naar speciaalbieren en naar alcoholvrij. Ook op andere festivals is de vraag naar deze bieren te zien, zoals bij North Sea Jazz en Down The Rabbit Hole.”

Ook wat betreft aankleding op het festival wordt er steeds naar verandering gezocht. Een aantal jaren stond de Brand Megakrat dominant midden op het festivalterrein. Dat was toen in het kader van de introductie van de nieuwe bierkrat en fles van Brand. Vorig jaar is het bouwwerk verlaagd en werd er bovenop de krat de Brand Bijzondere Bieren Bar neergezet waar men kon uitkijken op het festivalterrein en het hoofdpodium. Een plek die bijzonder in trek was.

Het festival en onze samenwerking is relevant voor heel Nederland

'Terugblikken'

Met de vijftigste editie van het festival in het vooruitzicht zijn Brand Bier en Pinkpop al in een vroeg stadium gaan nadenken wat men samen zou kunnen doen rondom het jubileum in juni. Men kwam al snel op het idee om de bierblikken te gebruiken, waarbij men met ‘terugblikken op 50 jaar Pinkpop’ ook een toepasselijke slogan en leuke woordspeling had.

Litjens: “Het idee ontstond om iets met de posters van Pinkpop te doen. Die zijn zo typerend voor de verschillende jaren. We wilden de Pinkpop-bezoeker daar ook actief bij betrekken door hen te laten kiezen welke posters op de blikken terecht moesten komen. Stemmen gebeurde online via de site van Pinkpop. We hebben via onze Facebook en Instagram-pagina’s, waar toch een wat jongere gebruikersgroep zit dan op Facebook, de campagne aangejaagd en mensen naar de stem-pagina gestuurd. Mensen konden daarbij aangeven waarom ze voor een bepaald jaar kozen, waarmee ze weer gratis tickets konden winnen. Daar zijn de vijf winnende jaren uit naar voren gekomen. Een zesde favoriet, 1989, is gekozen door Jan Smeets. De blikken zijn vanaf nu een aantal weken in alle supermarkten in Nederland te koop. Het is natuurlijk een heel mooi collectors item.”

Bij Brand was het even de vraag of de campagne landelijk of regionaal zou worden uitgerold. Er is snel gekozen voor landelijk. “Uit onderzoek naar de herkomst van de bezoekers blijkt dat 20% uit Limburg komt, een groot deel uit Brabant en Zeeland, maar ook 15% uit de Randstad en een aanzienlijk deel uit de rest van het land. Pinkpop is veel landelijker dan mensen vaak denken. Het festival en onze samenwerking is relevant voor heel Nederland. Dus de campagne voeren we in alle supermarkten. Het is echt heel succesvol verlopen en veel respons gekregen.”

Party

Tijdens de komende editie zal Brand met de krat weer op dezelfde plek op het festivalterrein staan als afgelopen jaren. Ook de Bijzondere Bieren Bar komt daar weer bovenop te staan, waarbij dit keer iets meer ruimte wordt gecreëerd voor de bezoekers om naar de mainstage te kijken. Brand Bier zal op de festivalcamping verkocht worden in de 50-jaar festivalblikken. Daarnaast krijgen de ciders weer een aparte bar op het Pinkpop-terrein en zal Desperados “iets moois” gaan doen op de camping. Litjens: “Het is de eerste keer dat Desperados op Pinkpop staat. Dat zal een echte party-beleving worden. We kijken vanuit Heineken steeds meer naar wat relevant is voor het festival, de festivalbezoeker én voor Heineken en op basis daarvan hoe en met welke merken we de sponsoring invullen. We zijn op Pinkpop dus breder aanwezig dan alleen met de bieren die we met Brand hebben. Zoals omgekeerd Brand ook op andere festivals te vinden is waar Heineken de hoofdsponsor is.”

Ook op Pinkpop zijn de Plastic Pact-afspraken te merken

Plastic Pact

Een steeds belangrijker aspect bij festivals is duurzaamheid. Heineken is mede-ondertekenaar van het Plastic Pact, een samenwerking tussen ruim zeventig milieuorganisaties en bedrijven zoals bier- en frisdrankmerken, supermarkten, plastic-producenten, recyclers, financiële instellingen en festivalorganisatoren. In het Plastic Pact, dat is opgesteld door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, worden afspraken gemaakt om minder plastic te gebruiken in 2025. Ook op Pinkpop zijn de Plastic Pact-afspraken te merken. Het festival gaat gebruik maken van duurzame en volledig composteerbare PLA bekers van maïs. Dat gebeurt in een samenwerking met Mojo Concerts dat ook het Plastic Pact heeft ondertekend. De bekers worden apart ingezameld en verwerkt door Pinkpop. Op de bekers komt het ‘Never Give Up On Your Cup’-logo te staan, wat een samenwerking is tussen de grote partijen in de festivalindustrie, waaronder Heineken, om het gebruik van plastic tegen te gaan en deze te gaan recyclen en/of hergebruiken.