Apenkooi is de eerste Nederlandse festivalorganisator die deze zomer overgaat op mobiel betalen. Bezoekers van negen festivals van Apenkooi kunnen voor het eerst gebruikmaken van hun smartphone als betaalmiddel dankzij de betaalapp van Payconiq.
Apenkooi Events is bekend van festivals als DGTL, STRAF_WERK en Pleinvrees. Voortaan kunnen Het eerste Apenkooi festival waar consumpties niet meer met RFID of munten kunnen worden betaald is DGTL op Paasweekend. Bezoekers kunnen vanaf dat festival voortaan hun bestelling direct betalen aan de bar met hun smartphone, naast methodes zoals pin en creditcard.
Waar bezoekers bij huidige betaalsystemen op festivals obstakels kunnen ondervinden, zoals het bij binnenkomst in de rij staan voor het opladen van het bandje of bij thuiskomst nog een aantal munten in hun broekzak vinden, biedt de app van Payconiq hiervoor uitkomst. Met de app wordt de QR-code gescand die op het kassadisplays bij de lockerbalie of bij de bar worden weergegeven. De bezoeker geeft akkoord op de betaling met een pincode of vingerafdrukscan (of FaceID). Met de functies ‘betaalverzoek’ en ‘betaal je contacten’ kunnen direct of na afloop van het festival de consumpties worden verrekend met vrienden.
Bovendien kunnen gebruikers van de Payconiq app rechtstreeks online tickets betalen voor bijvoorbeeld de afterparty. Alleen je smartphone meenemen naar een festival is dus voldoende.
De organisatie is enige tijd op zoek geweest naar een geschikte betaalmogelijkheid, waarbij duurzaamheid, veiligheid en de customer journey centraal staat. Niet alleen de technologische ontwikkelingen zijn in een rap tempo toegenomen maar ook de behoefte van de bezoeker is veranderd. Waar voorheen de voorkeur werd gegeven aan het gebruik van munten pleiten bezoekers nu voor direct elektronisch betalen.
Tom Veldhuis van Apenkooi Events: “Uit ons bezoekersonderzoek is gebleken dat 74 procent van onze bezoekers de voorkeur geeft aan direct elektronisch betalen bij de bar. Geen tussenkomst meer van muntjes of het opladen van bandjes. Vorig jaar hebben we ook een duurzaamheidstraject ingezet en in lijn daarmee hebben we in Payconiq een partner gevonden waarmee we het betalen van consumpties snel en eenvoudig maken: via je smartphone. Zo zorgen we niet alleen voor minder uitstoot maar ook voor minder rijen en hebben onze bezoekers meer controle over hun betalingen. En tegenwoordig doen we alles al met onze smartphone, dus waarom ook niet betalen?”
Guido Vermeent van Payconiq Nederland: “We zijn ontzettend blij met Apenkooi als partner. Na een succesvolle pilot vorig jaar zijn zij, net als wij, overtuigd dat het betalen met je smartphone de toekomst heeft. Ook op festivals brengt het veel voordelen met zich mee: betalen gaat sneller en de volgende dag kun je nog precies terugzien wat je hebt geconsumeerd.”