AFAS Software heeft het initiatief genomen voor een musical over voetballegende Johan Cruijff. De productie is in samenwerking met het management van Johan Cruijff en theatermaker Tom de Ket. De première van de voorstelling staat op de planning voor zaterdag 25 september 2021.
Het management van de in 2016 overleden Johan Cruijff is betrokken bij de ontwikkeling van de voorstelling. Carole Thate: “14 de musical is voor ons een inspirerend, nieuw avontuur. We worden meegenomen in het hele ontwikkelingsproces. Zo is aan het verzoek om Johan in de voorstelling vooral veel te laten praten en voetballen, maar niet te laten zingen, direct gehoor gegeven. We hebben er het volste vertrouwen in dat het een kwalitatief zeer sterke voorstelling wordt.”
Gerenommeerd theatermaker Tom de Ket maakte van het levensverhaal van de legendarische nummer 14 met een paradoxale persoonlijkheid, een script dat gaat over ambitie, liefde, vriendschap maar ook over jaloezie, eenzaamheid en verraad. De Ket koos voor het genre musical, maar wel in een vorm die past bij de eigenzinnigheid van de sporter.
In de musical zien we Cruijff wel voetballen, maar zingt hij zelf niet, bevat de voorstelling rock, klassiek en hiphop en is de vormgeving een uitdagende combinatie van digitale projecties en fysieke decorstukken. Cruijffs vrouw Danny, een van de eerste vrouwen die in de media bekend werd als spelersvrouw én een heel belangrijke rol speelde in het leven van Cruijff, krijgt een grote rol in de voorstelling. Haar sterke persoonlijkheid en uitgesproken meningen zorgde er mede voor dat het magere jongetje uit Betondorp, werd wie hij was.
“Een voorstelling over Cruijff is een langgekoesterde wens van ons en we zijn zelf actief op zoek gegaan naar partners om tot deze mooie productie te komen. Die zoektocht is iets waar wij al langere tijd mee bezig waren. ‘Samen doen’ is een boodschap die Cruijff vaak heeft gepropageerd. Dat past ook heel goed bij ons DNA”, vertelt algemeen directeur van AFAS Bas van der Veldt. “Ook wij zijn een bedrijf van doen, we durven af en toe een tikkie recalcitrant te zijn en wij proberen onze wereld ook altijd in positieve zin te innoveren.”
De makers hopen met de voorstelling méér mensen dan normaal te enthousiasmeren voor musical. “Normaal gesproken zijn het toch vrouwen die bovenmatig geïnteresseerd zijn in musical en vaak oververtegenwoordigd in de zalen. Wij hopen dat ook mannen straks door ons meer hun weg zullen vinden naar het theater. Hoe leuk is het om straks eind 2021 bijvoorbeeld met je hele voetbalteam naar Leusden te komen?”, concludeert Van der Veldt.
AFAS programmeert de musical in zijn eigen theater om het nieuwe theater te positioneren als onderdeel van het nieuwe hoofdgebouw van het softwarebedrijf: het AFAS Experience Center dat 31 oktober 2020 wordt opgeleverd. Het nieuwe bolvormige theater, dat zal beschikken over 800 stoelen, zal overdag worden gebruikt voor interne bijeenkomsten en in de avonduren voor theatershows en andere evenementen.
AFAS ziet het theater als een belangrijk bindmiddel en als ontmoetingsplaats. Ook voor zakelijke contacten en het eigen personeel moet deze plek heel belangrijk worden. Het theater past volgens de softwareontwikkelaar ook heel goed bij het ‘nieuwe werken’. AFAS is ook hoofdsponsor van AFAS Live in Amsterdam, voetbalclub AZ Alkmaar en het AFAS Circustheater in Scheveningen.