Achmea heeft zich als hoofdsponsor verbonden aan de tentoonstelling Nederland volgens Sigmund in het Stripmuseum.
Naast Achmea is De Volkskrant - het dagelijkse podium van Sigmund - de belangrijkste partner. De tentoonstelling die op 18 mei in het Stripmuseum in Groningen de deuren opent, zoomt in op een selectie van het werk van tekenaar Peter de Wit. De meest aansprekende van zijn strips uit 15 jaar Sigmund, meer dan 4000 grappen, worden gegroepeerd rondom een tiental hoofdthema’s zoals relaties, gezin, nieuwe Nederlanders, therapie, geluk, vrije tijd, geld, werk, gezondheid en maatschappij. Hart van de tentoonstelling is de Sigmund-therapiemachine.
Voor Achmea vormt de sponsoring een mogelijkheid om behalve bekendheid via naamsvermelding zichzelf ook te profileren rondom de thema’s. Een aantal van de thema’s die Sigmund op kritisch amusante manier volgt, valt een-op-een samen met onderwerpen die Achmea in haar campagne Waarzijnwemeebezig.nl aan de orde stelt. Achmea-brandmanager Patrick van den Bos: “Achmea kijkt en luistert naar haar klanten en naar de buitenwereld. We realiseren ons terdege dat wij er niet zijn voor ons eigen geluk maar vooral om producten en diensten te bedenken waarmee we onze klanten kunnen ontzorgen. Dit hele proces begint bij naar de buitenwereld en naar klanten luisteren waar nu eigenlijk behoefte aan is. En als je dat goed doet, wat wij doen, dan vraag je je soms af waar we mee bezig zijn in dit land. Bijvoorbeeld op gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, diversiteit of gezondheidszorg. Terwijl Sigmund de problemen met een vette knipoog aan de orde stelt, proberen wij de discussie los te maken.”
De tentoonstelling gaat vergezeld van een website, waarop bezoekers zelf hun persoonlijke, psychische toestand kunnen laten toetsen door Sigmund. Via een poll wordt de algemene geestelijke gesteldheid van de site-bezoekers gemeten. Daarnaast bevat de site natuurlijk een hoog stripgehalte en de nodige informatie over Sigmund en de tentoonstelling.