De Dutch Grand Prix, organisator van de Nederlands GP op Zandvoort, weet het als geen ander: de toekomst van de F1 is er één van innovatie, meer toepassing van nieuwe technologieën en vooral duurzaamheid. De organisatie achter de race op Zandvoort kreeg vorig jaar tijdens de F1 Promotor Awards de prijs voor de beste en meest duurzame promotor in de F1. En met oog op nieuwe F1-regels in 2026, die een aanzienlijke vermindering van uitstoot van broeikasgassen voorschrijven, zijn er nu meer duurzame strategieën te ontwaren in de F1. Met als grootste blikvanger de samenwerking tussen het toekomstige F1-team van Audi en BP.
Audi en BP zijn al vanaf 2022 aan het testen met brandstoffen die voldoen aan de toekomstige regels, om zo in 2026 een motor te hebben die binnen de geldende regels zoveel mogelijk vermogen levert. Eén van belangrijkste nieuwe regels is maar liefst 65 procent verlaging van uitstoot van broeikasgassen ten opzichte van de tot op heden gangbare brandstoffen, om te komen tot wat de FIA Advanced Sustainable Fuel noemt. Daarnaast gaat Castrol (dochter van BP, red.), specialist in vetten en smeermiddelen, hoogwaardige, op maat ontwikkelde producten leveren voor Audi F1.
Naast de technische samenwerking hebben de twee grote namen uit de auto- en motorindustrie nadrukkelijk hun handtekening gezet onder een sponsordeal. Daarmee is BP de eerste officiële partner van het toekomstige Duitse fabrieksteam, dat het huidige Sauber volledig overneemt. Audi maakte in het verleden al vaak furore in de autosport, onder andere in het zogenoemde endurance racing. In de afgelopen twintig jaar schreven verschillende Audi-teams maar liefst negen keer de 24 uur van Le Mans op hun naam.
“Audi en BP hebben in het verleden regelmatig succesvol samengewerkt”, zegt Andreas Seidl, CEO van het Audi F1 team, in een persverklaring. “Het is geweldig dat we nu kunnen samenwerken op het hoogst mogelijke niveau. Audi staat voor ‘voorsprong door techniek’ en BP en Castrol hebben dezelfde visie. Zij streven naar de beste technologieën op het gebied van brandstoffen en smeermiddelen, dus eigenlijk is dit een perfecte samenwerking. Bovendien zegt het iets over de aantrekkingskracht van ons F1-project, dat we een partnership met partijen als deze zo vroeg rond hebben.”