Het IOC heeft laten weten dat alle sponsors van de Olympische Spelen in 2020 hun rechten behouden bij de uitgestelde spelen in 2021. Van een aantal sponsors liep het contract eind 2020 af, zoals van General Electric, Procter & Gamble en Dow.
“We hebben contact gehad met onze sponsors en we hebben hun volledige support voor de beslissing om de spelen uit te stellen”, liet Thomas Bach, voorzitter van het IOC, weten. “Deze spelen blijven de Olympische Spelen Tokyo 2020 heten, en daarmee blijven ook alle rechten van de sponsors behouden, ook als die spelen in 2021 plaatsvinden.”
Een aantal TOP-partners van het IOC had al laten weten begrip te hebben voor de beslissing om de Olympische Spelen uit te stellen naar 2021. Alibaba liet via een twitterbericht weten: "Als een van de Worldwide Olympic Partners, staat Alibaba Group achter de beslissing van het uitstel van de spelen.
Ook Bridgestone, Coca-Cola, Dow, Intel en Visa hebben inmiddels laten weten dat ze het uitstel steunen. “We geloven dat dit de juiste beslissing is om de gezondheid van het publiek en van de atleten, die zoveel hebben opgeofferd om hun droom te verwezenlijken, te beschermen”, zei Bridgestone. “Ons commitment voor de Olympische en Paralympische beweging is niet veranderd door deze beslissing. We kijken er naar uit om de spelen mee te helpen in het verenigen van de wereld door de viering van de sport in deze moeilijke tijden.”
"We blijven nauw samenwerken met het IOC, het IPC, het lokale organisatiecomité TOCOG en onze verschillende partners om het beste vervolgtraject te kiezen en zullen onze plannen overeenkomstig aanpassen zodra meer details bekend zijn over Tokio 2020.”
Coca-Cola zei: “We weten dat deze beslissing is genomen in het belang van de gezondheid, bescherming en veiligheid van iedereen. Als de langstlopende partner van de Olympische Spelen blijven we toegewijd in de samenwerking met het IOC en TOCOG om straks een succesvol en veilig evenement neer te zetten.”
De inschatting van Sportcal is dat voor de spelen in Tokio wereldwijd bedrijven meer dan 10 miljard dollar hebben geïnvesteerd in sponsordeals, reclamecampagnes, hospitality en evenementen. Uitstel betekent in ieder geval dat een deel van de investeringen niet voor niet is geweest.
Het wereldwijde sponsorprogramma van het IOC telt momenteel 14 bedrijven: Airbnb, Alibaba, Atos, Bridgestone, Coca-Cola, Dow, General Electric, Intel, Omega, Procter & Gamble, Panasonic, Samsung, Toyota en Visa. Verzekeraar Allianz besloot in 2018 tot een achtjarige samenwerking met het IOC die ingaat in 2021 en loopt tot en met de spelen in 2028 in Los Angeles. Zuivelbedrijf China Mengniu Dairy is van 2021 tot en met 2032 eveneens een van de nieuwe partners.
De wereldwijde partners van het IOC betalen tussen de 100 en 150 miljoen dollar voor een periode van vier jaar, in totaal bijna 2 miljard dollar (ongeveer 20% het totale IOC-budget). De sponsorwerving door het lokale organisatiecomité was succesvol verlopen en bracht circa 3 miljard dollar op.
Door het uitstel gaan de spelen in Tokio zo’n 2,7 miljoen dollar extra kosten. Daarmee komen de totale kosten van de spelen op minimaal 15,3 miljard dollar.
In Nederland gaat NOC*NSF snel in gesprek met de partners van TeamNL. De contracten van de Rabobank, Nederlandse Loterij en Missie H2 lopen in 2020 af. Sunweb ging in 2019 een zesjarige samenwerking aan met NOC*NSF, waarbij men tot de spelen in 2020 supplier is en daarna een van de partners van TeamNL.
Algemeen directeur Gerard Dielessen liet weten dat hij lastige onderhandelingen vermoed, nu bedrijven het moeilijk hebben met de economische effecten van de coronacrisis.
Nederlandse Loterij liet via social media weten alle begrip te hebben voor het uitstel "Volgend jaar een nieuwe kans. Nu eerst een andere uitdaging om samen aan te pakken". De Rabobank laat weten dat men met verschillende scenario’s werkt en de ontwikkelingen op sponsoringgebied nauwgezet monitort. Momenteel zijn er echter nog geen concrete stappen te melden.
Eerder had NOC*NSF in overleg met Heineken al besloten dat er bij de Olympische Spelen in juli-augustus 2020 geen TeamNL Tokyo Center met Holland Heineken House zou zijn. Of dat nu wel het geval is in 2021 is nog onbekend.