Nederlandse Loterij was als partner van de Nederlandse sport dit jaar bij een groot aantal afgelaste sportevenementen betrokken: van Invictus Games tot Olympische Spelen en EURO2020. Alle campagnes staan inmiddels on-hold, maar ook in de toekomst blijft Nederlandse Loterij nauw verbonden met sport.
Jaarlijks investeert Nederlandse Loterij, de naam achter de zeven kansspelen Staatsloterij, Lotto, Eurojackpot, Miljoenenspel, Lucky Day, Krasloten en TOTO, miljoenen in de Nederlandse sport en 18 goede doelen op het gebied van gezondheid en beweging. Vorig jaar ontvingen de Nederlandse sport en 18 goede doelen, zoals het Longfonds, het KWF en de Hartstichting, samen 59,6 miljoen euro. Over het jaar 2018 draagt Nederlandse Loterij 43,2 miljoen euro af aan NOC*NSF en 74 sportbonden.
Nederlandse Loterij probeert momenteel zijn boodschap zowel qua vorm als inhoud zo goed mogelijk aan te passen aan de huidige omstandigheden. Zo wordt er in de reclame-uitingen rekening gehouden met de huidige regels van social distancing. Te uitbundige commercials zijn teruggetrokken.
“Uiteraard hebben het uitstellen van het EK Voetbal en de Olympische- en Paralympische Spelen serieuze impact op onze sponsoractivaties, die voor een groot gedeelte opgebouwd zouden worden rondom deze evenementen”, zegt Joost Zuure, Hoofd Sponsoring & Beneficianten bij Nederlandse Loterij. “Met TOTO en Staatsloterij werden er campagnes voor het EK voetbal voorbereid en met Nederlandse Loterij lag onze campagnepiek rondom de Olympische en Paralympische Spelen. Die zijn allemaal on-hold gezet, maar liggen nu uiteraard klaar voor 2021. We kijken nu naar verdere invulling van onze sponsorships in de 2e helft van het jaar, wanneer dit gepast is.”
In 2021 en verder blijven we ieder geval aan elkaar verbonden
Nederlandse Loterij verlengde in 2019 zijn samenwerking met TeamNL met twee jaar tot en met 2020. Met het uitstel van de spelen naar 2021 moet er dus overlegd worden met de sportkoepel of en op welke manier het partnership doorloopt. Behalve partner van TeamNL is Nederlandse Loterij ook shirtsponsor bij de nationale handbaldames en –herenteams en is de loterij zichtbaar bij wielrennen, atletiek en zwemmen. De betrokkenheid van de Nederlandse Loterij bij deze vier sporten gaat verder dan alleen de TeamNL-verbondenheid en worden er activaties opgezet om deze sporten te versterken.
“Door onze afdracht aan NOC*NSF en de achterliggende bonden blijven we ook in de toekomst belangrijke partners”, laat Zuure weten. “Dus in 2021 en verder blijven we ieder geval aan elkaar verbonden. We zijn als betrokken partner ook in gesprek met NOC*NSF over onze partnershiptoekomst rondom TeamNL. Juist in deze tijd moeten we constructief meedenken en met elkaar een oplossing vinden. Daar doen wij ieder geval alles aan. Daarnaast zijn we uiteraard aan het denken over alternatieve plannen waarbij we onze aandeelhouders in de Sport en Goede Doelen sector zo goed mogelijk kunnen ondersteunen in deze zware tijd. Dat sluit ook 100% aan op onze missie om bij te dragen aan een gelukkig, gezond en sportief Nederland.”