De vijf belangrijkste voetbalcompetities in Europa – de Premier League, La Liga, de Bundesliga, de Serie A en La Ligue – lopen samen zo’n € 4 miljard aan inkomsten mis als gevolg van het coronavirus. Dit blijkt uit een analyse van KPMG’s Football Benchmark.
De Premier League spant de kroon. Als de Engelse competitie niet meer wordt hervat, lopen de clubs € 1,1 tot € 1,2 miljard mis. Voor de Spaanse competitie is dit tussen € 800 miljoen en € 950 miljoen en voor de Bundesliga € 650 miljoen a € 750 miljoen. De Serie A derft € 550 miljoen tot € 650 miljoen aan inkomsten en de Franse competitie € 300 miljoen a € 400 miljoen. Dit zijn de inkomsten die de clubs missen als gevolg van het wegvallen van het stadionbezoek, de uitzendrechten en bijvoorbeeld merchandising.
“Het meest direct gevolg van het annuleren van de resterende wedstrijden is uiteraard het verlies aan inkomsten door het stadionbezoek”, constateert Paul Adriani van KPMG’s Sports Analytics Practice. Adriani: “Duidelijk is dat hoe groter en financieel sterker een club is, hoe minder groot de impact is voor de uiteindelijke financiële prestatie. Daarnaast zullen clubs moeten beslissen of zij de seizoenkaarten van supporters gaan vergoeden. Grote clubs zijn hiervoor wellicht verzekerd. Het geld dat wordt bespaard op reiskosten voor uitwedstrijden of de kosten van de organisatie van thuiswedstrijden, zoals beveiliging, stewards en schoonmaak, is relatief beperkt. Als het gaat om de inkomsten uit uitzendrechten voelen de clubs de grootste pijn. Deze maken in het algemeen de helft uit van de gemiste inkomsten. In sommige landen zijn ze afhankelijk van het aantal keren dat de wedstrijden van een club live worden vertoond. Televisiestations die collectieve deals hebben met competities, kunnen geld terugeisen als wedstrijden worden geannuleerd en het seizoen niet wordt afgemaakt. En sponsorcontracten zijn vaak op maat gemaakt en gebaseerd op prestaties die een bonus of boete opleveren, zoals kwalificatie voor de Champions League of degradatie. Bovendien speelt de vraag of de clubs hun spelers volledig moeten betalen als zij niet spelen. De crisis is ook van invloed op de spelers zelf, op hun waarde en de totale transfermarkt. Het is niet ondenkbaar dat de transferperiode gedurende de zomer wordt verkort. En het is ook niet ondenkbaar dat grote clubs zullen profiteren van de situatie door goedkope spelers aan te trekken van clubs die het verlies aan inkomsten als gevolg van de crisis niet goed aankunnen.”
De meeste Europese competities zitten in de laatste fase. Adriani: "In het algemeen is nog een kwart of een derde van het aantal wedstrijden te gaan. Hoewel het de intentie is om het seizoen af te maken, zo mogelijk ten koste van bekerwedstrijden of internationale verplichtingen, bestaat er een reëele kans dat het restant van de competitie niet wordt afgemaakt. Het wel laten spelen van de resterende wedstrijden betekent dat de competities met enkele weken worden verlengd, terwijl de contracten van sommige spelers op 30 juni aflopen. Het overschrijden van een dergelijke deadline kan een voor veel clubs een bijzondere uitdaging zijn. Eén van de mogelijkheden is om in het najaar opnieuw van start te gaan met dezelfde teams in dezelfde divisies. De vraag is echter wat dit concreet betekent en op welke manier moet worden omgegaan met het verlopen van de contracten van spelers. En promotie en degradatie is weer een heel ander verhaal. Vormen de huidige posities het uitgangspunt of moeten er play-offs komen? Een andere mogelijkheid is om alleen promoties te laten doorgaan en geen degradaties. En de vraag is wat de huidige positie van topclubs in hun competities betekent voor de kwalificatie voor de Champions League of de Europa League. Zullen deze clubs die op dit moment verwijderd zijn van deelname een dergelijke oplossing accepteren of juridische stappen ondernemen om deelname alsnog zeker te stellen. Prestige speelt hierbij een rol, maar meer nog de financiële kansen voor de clubs en hun uiteindelijke financiële positie. Een topklassering in de competitie betekent is immers van invloed op de inkomsten uit het stadionbezoek, op bonussen die afhankelijk zijn van de eindstand in de competitie, op extra inkomsten door deelname aan Europese clubtoernooien, op een sterkere positie bij nieuwe sponsorcontracten en op meer televisie en commerciële inkomsten.”