Jan Paul de Wildt: "We gaan sociale cohesie nog meer leren waarderen"

Met de afgelasting van alle grote sportevenementen en evenementen in 2020 heeft het coronavirus grote gevolgen voor de sportmarketing-en merkactivatiebureaus. Jan Paul de Wildt, directeur van Kumpany en BetterMatter, verwacht dat de gevolgen heftig en langdurig zullen zijn. Maar, optimist van nature, denkt hij dat we sociale cohesie nog meer gaan leren waarderen.

Hoe groot is de impact van het coronavirus op Kumpany?
Jan Paul de Wildt: “Zeer groot. In minder dan een maand tijd gaat vrijwel de hele bureausector, dus ook Kumpany, van een topjaar naar een crisisjaar. We waren in volle voorbereiding op meer dan 30 projecten van James Bond tot het EK Voetbal tot Lowlands en dan komt binnen paar weken vrijwel alles tot stilstand.”

Wat heb je gedaan om als bureau zo goed mogelijk door deze crisis heen te komen?
De Wildt: “Onmiddellijk doorschakelen. De valkuil is dat de focus volledig op korte termijn maatregelen komt te liggen, terwijl je juist nu de impact op langere termijn goed in kaart moet zien te krijgen. Ik voorzag al snel dat de corona-impact marketingcommunicatie, sponsoring en vooral live activatie en evenementen lange tijd in zijn greep zal gaan houden. De gevolgen zullen heftig en langdurig zijn. Als zakelijke dienstverlener staat je dan maar één ding te doen: meteen je bedrijfskosten aanpassen aan de nieuwe realiteit. Pappen en nathouden is de slechtste optie in crisistijden. Juist door snel te handelen en de pijn te nemen krijg je de blik weer snel op nieuwe energie en het benutten van kansen. Want die gaan er als de rook is opgetrokken meer dan ooit komen.”

Tot medio 2021 gaat dit zich nog stevig laten voelen

Jan Paul de Wildt

Bij welke initiatieven rondom het coronavirus zijn jullie zelf betrokken?
De Wildt: “We denken mee met al onze klanten en helpen ze met al hun initiatieven binnen en buiten het bedrijf. Iedereen ziet zich geconfronteerd met een situatie die we nog nooit hebben meegemaakt. Het is mooi om te zien dat er in klant-/bureaurelaties, maar ook tussen collega’s onderling enorm veel verbinding is in deze dagen. Je helpt elkaar waar je kan. Die wederzijdse steun is waardevol in alle opzichten. Dat zal ook op lange termijn weer blijken. Wie goed doet, goed ontmoet. Ik blijf er onvoorwaardelijk in geloven.”

Welke acties vanuit de sport/cultuur en sponsorwereld hebben je bijzonder geraakt?
De Wildt: “Overal zie je prachtige initiatieven ontstaan. Ze richten zich vooral op de herwaardering van de publieke sector en dat is goed en nodig. Een goede overheid en zorg zijn de ruggengraat van een samenleving. Mensen met een missie en een geweldige motivatie om ons te dienen. Waar zouden we zijn zonder hen in deze dagen? Het contrast met het gebrek aan verbinding in bijvoorbeeld het betaald voetbal is schrijnend in deze tijden. De UEFA, KNVB en clubs laten wederom zien zich niet te kunnen verenigen met oog voor het maatschappelijk belang als het er echt op aankomt.”

Hoe lang denk je dat we de gevolgen van de coronacrisis en een daaropvolgende recessie zullen merken?
De Wildt: “2020 wordt een annus horribilis. Er gaat een streep door alle grote publieksevenementen. De 'anderhalve meter economie' zal onvermijdelijk blijken te zijn tot er een vaccin op markt is. Tot medio 2021 gaat dit zich nog stevig laten voelen. Daar bovenop komt nog de economische impact die heftig zal zijn voor onze sector de komende jaren. We moeten ons schrap zetten voor twee zware jaren.”

Wat zijn je verwachtingen wat betreft de wijze van sponsoring en sponsoractivering na de crisis en hoe speel je daar nu al op in?
De Wildt: “Ik ben optimist van nature en kijk nu alweer vooruit. Er komt veel ruimte voor innovatie, de technologische ontwikkeling zal nog verder in een stroomversnelling komen. Oude verdienmodellen gaan versneld op de helling, nieuwe zullen razendsnel opkomen. Marketing partnerships zullen nog meer projectgerelateerd gaan worden, maar gaan zich ook verdiepen. Rechtenhouders gaan samen met hun partners nog meer nieuwe initiatieven ontwikkelen en lanceren. Dat gaat veel intensievere en waardevollere relaties opleveren. En dat is uiteindelijk altijd goed voor het businessmodel. En we gaan sociale cohesie nog meer leren waarderen. Samen prachtige sport of muziek beleven is waardevol. Sterker: zonder die verbinding met de fans heeft het 'product' geen enkele waarde. Dat zijn we in de eeuwige jacht op nog meer inkomsten te veel uit het oog verloren. Wat is de emotionele waarde van voetballen in lege stadions? Al met al gaat de korte termijn heftig worden want structurele inkomstenbronnen als consumentenomzet en sponsoring komen onder enorme druk. Maar ik geloof, hoop en denk dat 2022 wel weer eens een heel mooi jaar kan gaan worden!"

Ik geloof, hoop en denk dat 2022 wel weer eens een heel mooi jaar kan gaan worden!

Jan Paul de Wildt