De #ikleesthuis-campagne die de CPNB samen met haar mediapartners heeft opgezet naar aanleiding van het coronavirus is een groot succes.
Via de campagne probeert het collectieve boekenvak iedereen die thuiszit een hart onder de riem te steken in deze onzekere tijd. Deze speciale leesbevorderende campagne rond het ‘thuislezen’ is er op gericht zoveel mogelijk (potentiële) lezers aan een mooie (lees)ervaring met een boek te helpen, juist nu het sociale leven stil is komen te liggen en zoveel mensen noodgedwongen aan huis gekluisterd zijn. Boeken zorgen voor verrijking en verdieping, verhalen bieden ontspanning en ontsnapping, nu andere sociale en culturele activiteiten daar niet meer voor kunnen zorgen. De campagne sluit daarmee ook aan op de hashtag #ikleesthuis, door schrijfster en Kinderboekenambassadeur Manon Sikkel in het leven geroepen, die op sociale media veel wordt gebruikt om leestips met elkaar te delen.
Deze leesbevorderende campagne rond het ‘thuislezen’ roept mensen op naar hun (online) boekhandel te gaan of gebruik te maken van de diensten van onlinebibliotheek.nl. De twee korte oproepen worden verspreid via posters (dankzij JCDecaux door heel Nederland in abri’s), online, sociale media, advertenties in dagbladen en (waarschijnlijk) ook landelijke radiospotjes. Daarnaast is de Boekenweekactie verlengd en krijgen lezers nog tot het einde van de maand (zolang de voorraad strekt) het Boekenweekgeschenk cadeau bij aanschaf van € 15 aan Nederlandstalige boeken.
Eveline Aendekerk, directeur Stichting CPNB: “Het is eigenlijk niet voor te stellen wat we nu met elkaar meemaken, maar we moeten er met elkaar het beste van maken. We zeggen altijd dat boeken het verschil kunnen maken in de ontwikkeling van mensen, dat is nu niet anders. Zeker voor kinderen en jongeren die nu niet naar school kunnen is en blijft het lezen van boeken nu erg belangrijk. Maar boeken kunnen ook nu voor verbinding zorgen, bijvoorbeeld door elkaar voor te lezen. Met al het verontrustende nieuws kunnen boeken voor een beetje troost, ontspanning en ontsnapping zorgen. Ik vind het mooi en inspirerend om te zien hoe mensen op sociale media nu de meest uiteenlopende boekentips met elkaar delen met #ikleesthuis. De leesbevorderende campagne rond het ‘thuislezen’ is bijzonder snel samen met het boekenvak tot stand gekomen, daar ben ik trots op. Laten we juist nu met z’n allen de boekwinkel en bibliotheek steunen en boeken blijven kopen en lenen.”