Op het aanstaande Eurosonic Noorderslag festival organiseertSponsorreport op vrijdag 16 januari twee panels over partnerships in muziek. Sprekers zijn YouTube, Jack Daniels, Massive Music, Nedap en Bright Guys.
In het eerste panel staat storytelling en sonic branding bij muziekpartnerships centraal. Michiel Cremers (Strategy Director & Managing Director bij Massive Music) zal ingaan op wat Sonic Branding is en laat zien hoe belangrijk het is om sound onderdeel van je merkidentiteit te laten zijn. Hoe kunnen merken muziek en geluid gebruiken om hun verhaal te vertellen? Nietalleen in hun eigen communicatiekanalen, maar ook in de kanalen binnen hunpartnerships.
Jack Daniel's is een merk waarbij muziek nauw verbonden ismet de verhalen rondom het merk. Sinds 1866 is het merk de ''drink of choice''van vele iconen uit de pop- en rockmuziek, zoals Frank Sinatra en de vele legendes die hierop volgden. De verhalen rondom het merk zijn de basis van de marketingstrategie van Jack Daniel's. Zo organiseert het merk in samenwerking met de meest prominente poppodia van Nederland Jack Friday avonden. Storytelling staat ook aan de basis van hun ''Future Legends'' project. Met Future Legends presenteert Jack Daniel's een serie documentaires en exclusieve concertavonden met Nederlandse bands die het in zich hebben om uit te groeien tot de legendes van morgen. Eerder stonden Kensington, Navarone, traumahelikopter en Birth of Joy hierin centraal en ook in 2015 maken 2 nieuwe bands hun opwachting.
Piet-Hein Schnellen, Sr. Brand Manager Jack Daniel's, gaat in op beide cases en vertelt hoe de storytelling rondom het merk en de muziek bijdraagt aan merkbeleving en merkbinding in crossmediale campagnes, via social media en bij poppodia.
In het aansluitende tweede panel staat de belangrijke rol die merken kunnen spelen in het vergroten en verbreden van de muziekbelevingvan de fans centraal. Gijsbregt Brouwer, oprichter van Brightguys en Týrsday, is sport- én muziekfanaat. Als geen ander weet hij hoe digitale en mobiele platformen en social media wereldwijd gebruikt worden in sport om de fanbeleving te vergroten. Via een groot aantal toepassingen uit de internationale sportwereld laat hij zien waar volgens hem de mogelijkheden voormuziek en merken liggen op het gebied van digitaal, mobiel en social.
Ilse Peters is verantwoordelijk voor de corporate marketingé communicatie bij Nedap. Nedap is inmiddels al drie jaar met veel succes een van de hoofdsponsors van Lowlands. Via sponsoring wil het bedrijf haar imago en de naamsbekendheid onder hoogopgeleide en creatieve mensen verhogen. Dat doet Nedap onder andere door het vergroten van de festivalbeleving via polsbandjes met RFID-technologie, waarmee gebruikers hun eigen festivalherinnering kunnen samenstellen met onder andere een Spotify-playlist, grappige statistieken en hun eigen 'bucketlist. Dit jaar distribueerde Nedap meer dan 10.000 polsbandjes op Lowlands.
Jeroen Bouwman is manager Content Partnerships bij YouTube Music Benelux & Nordics. In zijn bijdrage gaat Jeroen in op de rol die YouTube heeft in de marketing van muziek en bands en welke rol partners daarbijspelen. Na afloop van het tweede panel is er een netwerkborrel die wordt aangeboden door LiveScope.