Een ‘mutual benefit partnership’, oftewel een samenwerking met wederzijdse voordelen. Het is de term die het meest beklijft tijdens het Sponsorreport Jaarcongres in Rotterdam Ahoy en ook de term die meteen duidelijk maakt welke veranderingen er in de sponsor- en marketingwereld plaatsvinden. Impact maken met partnerships is belangrijker dan ooit.
Na twee jaar konden de sponsorprofessionals van Nederland eindelijk weer fysiek samenkomen om kennis te delen, te netwerken en elkaar te inspireren. Het Sponsorreport Jaarcongres kende als thema ‘sponsoring post-corona’, maar de actualiteit haalde het centrale onderwerp van het evenement helaas in. Naast corona was er een andere rode draad zichtbaar in de presentaties: impact maken met sponsoring.
In het verhaal van Dennis Karpes, oprichter van Justdiggit, kwam dit het duidelijkst naar voren. Niet toevallig, aangezien Justdiggit een non-profit is die zich inzet om droog land in Afrika weer groen te maken en zo de aarde af te koelen. Het is een persoonlijke missie van Karpes om gebieden in Afrika die zwaar gedegradeerd waren weer te vergroenen. Justdiggit weet zich onder meer te onderscheiden via hun communicatie. De non-profit wordt ondersteund door mediabureaus, zoals JCDecaux, waarmee het haar boodschappen wereldwijd op een impactvolle manier kan communiceren. Ook werkt Justdiggit samen met Timberland, dat zich heeft gecommitteerd om in de komende vijf jaar 50 miljoen bomen wereldwijd te planten, waarvan 10 miljoen bomen in Tanzania samen met Justdiggit.
“Het gaat niet om geld geven, maar om de intrinsieke waarde en de missie van bedrijven. We zitten in de purpose-revolutie”, aldus Karpes. Zonder een euro uit te geven aan marketing en sponsoring weet Justdiggit dankzij haar missie en visie toch wereldwijd enorm veel mensen te bereiken.
Het gaat niet om geld geven, maar om de intrinsieke waarde en de missie van bedrijven
Het bereiken van mensen over de hele wereld was voor CM.com een van de redenen om event supporter te worden van de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix en naamgever van Circuit Zandvoort. Het Nederlandse techbedrijf, gespecialiseerd in ticketing, data en online communicatie, was er medeverantwoordelijk voor dat er een nieuwe standaard op het gebied van fan engagement is neergezet tijdens de Dutch GP. Het begon allemaal met het opzetten van een voorregistratie voor de tickets en de data van alle geïnteresseerden – van NAW-gegevens tot het verwachte aantal bezoekers en hun gekozen vervoer - opslaan in het Customer Data Platform. Door deze informatie kon er op een persoonlijke manier gecommuniceerd worden met de racefans, via het juiste kanaal. Ook werd er een scripted chatbot ontwikkeld om de belangrijkste vragen van bezoekers te beantwoorden en exclusieve content te bekijken. Tevens was het event volledig cashless. Zo werd technologie ingezet om bij te dragen aan de ultieme fanbeleving.
Een ander bedrijf dat technologie centraal zet in een partnership is Samsung. Het elektronicabedrijf is sinds 1998 wereldwijd partner van het IOC. In Nederland wordt lokaal invulling gegeven aan het partnership door sporters te helpen hun prestaties te verbeteren. In 2018 kwam dit voor het eerst aan de oppervlakte met het Samsung SmartSuit, een op maat gemaakt shorttrack pak met 5 geïntegreerde sensoren, waarmee Suzanne Schulting en Sjinkie Knegt historische medailles op de Winterpelen in Pyeongchang wisten te veroveren.
Ruim drie jaar later werd het kunstje herhaald met BMX’er Niek Kimmann die, mede dankzij het Samsung FastFrame, olympisch goud won in Tokio. Zo wist Samsung haar expertise in te zetten om daadwerkelijk een bijdrage te leveren aan de sportieve prestaties van Nederlandse olympiërs, die het onmogelijke mogelijk wisten te maken.
Impact maken met partnerships kwam ook aan de orde in de presentatie van Marijn Luchtman, Global Head of Sponsorships and Commercial Brand Partnerships bij JustEatTakeaway.com. Het Nederlandse bedrijf sloot begin dit jaar een zeer omvangrijk contract af met de UEFA, waarbij het maar liefst twaalf UEFA-competities en -toernooien gaat ondersteunen. Een grondige analyse en strategische benadering lagen ten grondslag aan deze beslissing. Met het partnership wil JET duidelijk dat sport er – net zoals het bedrijf zelf – voor iedereen zou moeten zijn.
Samenwerking tussen bettingbedrijven is nodig om niet tegen dezelfde problemen aan te lopen als in bijvoorbeeld Engeland en Spanje
Op het Sponsorreport Jaarcongres werd ook het onderwerp betting besproken. In een paneldiscussie werd er door experts ingegaan op de opening van de Nederlandse gokmarkt en de gevolgen voor de sportwereld. Nu online sportwedden is toegestaan biedt dat veel kansen, maar de sprekers benadrukten ook dat samenwerking en gezond verstand nodig is om niet tegen dezelfde problemen aan te lopen als in bijvoorbeeld Engeland en Spanje, waar de sponsoring door gokbedrijven al aan banden is gelegd. De conclusie was dat de markt uiteindelijk bepaalt welke aanbieders een plek in Nederland veroveren en dat sportsponsoring een zeer krachtig middel is om marktaandeel te veroveren.
Tot slot aandacht voor een initiatief uit de entertainment- en muziekwereld. Na het succes van de Vrienden van Amstel Live Livestream, besloot een aantal artiesten in samenwerking met Tripe Company een nieuw concept op te zetten: The Streamers. Op iconische locaties - Carré, de binnenplaats van paleis Noordeinde en De Kuip - werden in 2021 drie zeer goed bekeken en ontvangen livestreamconcerten georganiseerd. Met hulp van sponsor ING en donaties van de kijkers werd het initiatief gefinancierd. Het was een groot succes met bij elkaar opgeteld meer dan een miljoen views. Daarmee toonde The Streamers aan dat streaming mogelijk een nieuw businessmodel is.
Zo kwamen er vernieuwende cases, interessante partnership, verrassende inzichten en opmerkelijke resultaten voorbij tijdens het Sponsorreport Jaarcongres. De balans opmakend voerden twee onderwerpen de boventoon: de invloed van corona op evenementen en op sponsoring en marketing én impact maken met sponsoring.
Fotocredits: Lisa Maatjens