Fanalists, het bureau voor datagedreven marketing en analyse voor organisaties in de sport, media en entertainment sector, gaat een partnership aan met See Tickets Benelux, bekend van klanten als Tomorrowland, Defqon en Awakenings. De samenwerking is een volgende stap in de verdere professionalisering van marketing van events.
Samen gaan Fanalists en See Tickets bouwen aan een leidende positie voor de ultieme fanbeleving van evenementen.
Ben Spanjaard, CEO van Fanalists, geeft aan: “Tickets verkopen alleen is al lang niet meer genoeg voor volwassen evenementen. Er ligt een schat aan onbenutte data. In de Nederlandse evenementensector is de concurrentie moordend. Organisatoren die niet op strategisch niveau met hun data aan de gang gaan laten een enorme kans liggen en gaan uiteindelijk ook bezoekers en brand partners verliezen die elders wél op maat bediend worden.”
De samenwerking tussen Fanalists en See Tickets geeft evenementen de mogelijkheden om in te spelen op informatie over eerdere bezoeken, demografische gegevens en interesses en voorkeuren van de fan. Denk hierbij aan cross- en upselling, een gepersonaliseerde buyer journey en additionele producten en diensten op maat. Dit resulteert in een flinke besparing op marketingkosten, een hoger percentage terugkerende bezoekers en een langere én betere relatie van een event met zijn bezoekers. Daarnaast heeft de organisator middels dashboards en data-analyse meer inzicht en grip op de eigen marketing.
In een sector waarin de strijd om de bezoeker steeds feller wordt gevoerd, bieden See Tickets en Fanalists op deze manier dé oplossing om het hele jaar door het contact met de fan te onderhouden. Onder andere Het Amsterdamse Winterparadijs, het WK schaatsen in Thialf en Kingsland maken al gebruik van deze gecombineerde service.
“We zien dat veel partijen hun fans individueel willen leren kennen en persoonlijk willen benaderen. We hebben verschillende oplossingen zoals send2friend en onze whitelabel fanaccounts die onze klanten in staat stellen om bovengemiddeld veel data en opt-ins te verzamelen. Deze data wordt door Fanalists verder verrijkt en ingezet om het hele jaar door, eenvoudig en persoonlijk contact met de fan te onderhouden. Data blijft een uitdagend onderwerp waar niet elke organisatie een dedicated team op heeft zitten, hierdoor zie je dat ook met de juiste ideeën het geheel soms langzaam van de grond komt. Dat is een gemiste kans! Aan de andere kant moeten we het ook niet onnodig ingewikkeld maken. Wij geloven dat we met deze partnership en onze technologie, alle tools kunnen bieden om een evenementhouder te faciliteren bij een succesvolle data strategie.”, aldus Marijke van den Bosch, CEO bij See Tickets Benelux.
4PM Entertainment, de organisatie achter bekende events zoals Kingsland, Hullabaloo en de AFAS Live shows van Snelle, maakt al gebruik van de samenwerking tussen See Tickets en Fanalists. CEO Philippe Hes, “Samen met Fanalists kunnen we de beleving van het evenement doortrekken naar de online beleving van de fan, zowel voorafgaand als na bezoek aan het evenement. Door onze campagnes te personaliseren en gebruik te maken van geavanceerde segmentatie, weten we zeker dat we de juiste boodschap op het juiste moment naar de juiste ontvanger sturen. Dit draagt bij aan het verhogen van de klantwaarde. Zoals bij Het Amsterdamse Winterparadijs, waar de gemiddelde waarde van een bezoeker met 20% toenam door vooraf slim additionele producten en diensten aan te bieden.”