MSQ Sport + Entertainment, opgericht in juni 2024 door Jamie Wynne-Morgan en Steve Martin in Londen, breidt volgende maand uit naar Amsterdam en stelt Toan Ravenscroft aan als Managing Partner. Zij zijn allen eerder actief geweest voor M&C Saatchi Sport & Entertainment.
Ravenscroft brengt twee decennia aan ervaring mee in het ontwikkelen van emotioneel krachtige creatieve campagnes die aansluiten bij de fancultuur van merken en organisaties. Daarnaast heeft hij expertise in teamontwikkeling, klantrelaties en organisatiecultuur. Tot vorig jaar was Ravenscroft verantwoordelijk voor de vestiging en groei van M&C Saatchi Sport & Entertainment in Nederland, waar hij bekroonde creatieve activaties realiseerde voor merken als Heineken, Reebok, Sky Showtime, UEFA, het IOC, Shimano en The Night League.
Ravenscroft licht toe: "De sport- en entertainmentsector bloeit. Van het stijgende aantal merken dat de Formule 1 betreedt tot voetbal dat zich vermengt met de modecultuur; van de aantrekkingskracht van de dansvloer tot de strijd om streaming op het grote scherm, het kleine scherm en het scherm in je hand. Sport en entertainment bieden een kostbare ontsnapping, een gevoel van identiteit en live-momenten van verbondenheid in een steeds meer gefragmenteerde wereld. Dit speelveld is effectief voor merken die emotionele banden willen creëren, maar het vereist een specialistisch inzicht, respect voor de diepgang van de nuances van fans, krachtige creatieve ideeën die er doorheen prikken en multidisciplinaire uitvoering met de snelheid van cultuur. Dat is wie we zijn, dat is waar we in gedijen en dit is het nieuwe spel met nieuwe regels waar we ons op richten.
Het bureau zet in op een aanzienlijke organische groei- en acquisitiestrategie en investeert in een team van wereldklasse. Verdere aanstellingen zullen de komende maanden worden aangekondigd. De eerste grote klant is een toonaangevende wereldwijde speler in de Formule 1, met aanvullende opdrachten in Europees voetbal en live muziek.
Volgens Jamie Wynne-Morgan en Steve Martin is Amsterdam een logische keuze voor deze uitbreiding: "Amsterdam is niet alleen een creatief, ondernemend en internationaal centrum, maar ook een stad die sport en entertainment actief omarmt. Toan’s ervaring, dynamiek en marktkennis, gecombineerd met onze gedeelde visie, maken hem de perfecte partner om de groei van het bureau verder te versnellen."
MSQ Sport + Entertainment richt zich op het benutten van de kracht van sport en entertainment om diepere merkverbindingen te creëren. De diensten omvatten sponsorstrategie en activatieplanning, creatieve ontwikkeling, social-contentstrategie en -productie, PR en communicatie, digitale en live ervaringen, en talent- en influencermanagement.
Ravenscroft over zijn keuze voor MSQ: "MSQ is geen ‘Indie shop’ die dingen beweert te kunnen die het niet waarmaakt, noch een gevestigd netwerk dat zichzelf probeert opnieuw uit te vinden. De senior leiders zijn aandeelhouders, hands-on betrokken en hebben een mensen-eerst mentaliteit. Het bedrijf is B-Corp gecertificeerd, en ik geloof dat de technologie-gedreven en data-gestuurde capaciteiten onze gespecialiseerde creativiteit zullen versnellen. Het was de perfecte match voor mij, en ik denk dat het de ideale structuur is voor wat klanten in de toekomst nodig zullen hebben."
MSQ Sport + Entertainment wordt ondersteund door MSQ, private equity-financier OEP en een internationaal team van 1.850 strategen, creatievelingen, data-analisten en kanaalactiveringsspecialisten van MSQ-bureaus wereldwijd. De Amsterdamse lancering is een volgende stap in het bredere groeiplan van de groep.
Recent wist MSQ grote klanten binnen te halen, waaronder Virgin Media O2, een belangrijke UEFA Women’s EURO 2025-partner en Glenfiddich. Daarnaast blijft MSQ zijn wereldwijde aanwezigheid versterken met de overname van het Amerikaanse creatieve bureau SPCSHP en het Europese klantervaringsbureau UDG, waarmee het een pan-Europese digitale krachtpatser wil creëren. MSQ heeft al een aanwezigheid in Nederland via het wereldwijde PR- en creatieve bureau Smarts.