Met ingang van 1 maart 2019 heeft marktonderzoekbureau Markteffect uit Eindhoven branchegenoot DirectResearch uit Amsterdam overgenomen.
De overname zal voor beide bureaus leiden tot synergievoordelen op diverse aspecten en geeft nieuwe kansen en mogelijkheden om de structurele groei voort te zetten. DirectResearch zal onderdeel uit gaan maken van de ME Research Group: een groep waar marktonderzoekbureaus Markteffect en Sherloq ook toe behoren. DirectResearch zal als zelfstandig bureau blijven bestaan aan de Herengracht in Amsterdam. Markteffect blijft op haar beurt opereren vanuit het centrum van Eindhoven. Met de overname gaat Markteffect tot de vijf grootste onderzoeksbureaus van Nederland horen.
Hesam Fahimi en Edgar de Beule richtten Markteffect ruim 12 jaar geleden op en lieten het bureau hard groeien, naar inmiddels bijna 50 medewerkers. Na de recente verhuizing in februari jl. is er dus wederom goed nieuws.
De Beule licht toe: “We zijn blij dat we het marktonderzoekbureau DirectResearch over kunnen nemen. Markteffect is de afgelopen jaren autonoom en structureel gegroeid tot een top 10 onderzoeksbureau in Nederland. We merken dat er ontzettend veel vraag is naar onze dienstverlening, maar is het bijna onmogelijk om nog verder te groeien zonder onze kernwaarden te verliezen. De overname van DirectResearch, dat handelt volgens dezelfde kernwaarden als Markteffect, biedt daarom veel nieuwe kansen en mogelijkheden om dit toch te bewerkstelligen.’’
Hesam Fahimi voegt toe: ‘’In het bijzonder omdat hun specialismen in andere branches liggen. Daar waar Markteffect met name gespecialiseerd is in het Onderwijs, Sport, Zorg en overige dienstverlening, is DirectResearch juist sterk in FMCG, Energie, IT, Retail en Mobiliteit. Dit maakt het, in combinatie met de synergievoordelen, een hele positieve ontwikkeling. DirectResearch is in 14 jaar uitgegroeid tot een bureau dat een bijzonder hoge kwaliteit levert en enorme potentie heeft.’’
De verschillende bureaus gaan op de achtergrond actief kennis, innovatie en panels met elkaar delen. De positionering van de verschillende bureaus zal naar de toekomst toe nog verder verstevigd worden middels een nog duidelijkere eigen signatuur, dienstverlening en type opdrachtgevers. Voor de huidige opdrachtgevers van zowel Markteffect als DirectResearch verandert er niets. ‘’Behoudens dat verwacht mag worden dat kwaliteit, visualiteit en de scherpe tarieven zich nog positiever zullen ontwikkelen’’, verklaart De Beule.
Okkie Boot, oprichter van DirectResearch: “Na bijna 14 jaar ben ik toe aan een nieuwe uitdaging. Ik ben erg blij dat ik DirectResearch in goede handen achter kan laten bij de oprichters van Markeffect. Ik weet zeker dat Hesam en Edgar voor nieuwe impulsen kunnen zorgen, waarbij DirectResearch ook in de toekomst weer veel mooie onderzoeksprojecten kan uitvoeren voor klanten. Ik ben erg dankbaar voor het vertrouwen van alle klanten de aflopen jaren, en de inzet van alle medewerkers.”