Sportmarketingbureau Lagardère Sports and Entertainment neemt afscheid van haar bedrijfsnaam en heet vanaf vandaag opnieuw SPORTFIVE, de naam die het bureau had tot 2015. De verandering volgt op de verkoop van de activiteiten van de Lagardère Group aan H.I.G. Capital medio april.
De nieuwe, maar tegelijkertijd terugkerende naam SPORTFIVE in de internationale sportwereld, vertegenwoordigt de twee pijlers van het wereldwijde sportmarketingbureau: SPORT, omdat het bureau en haar mensen geloven in de kracht van sport, en FIVE, verwijzend naar de belangrijkste stakeholdergroepen die zij bedient: merken, rechtenhouders, mediaplatformen, fans en haar mensen.
"SPORTFIVE vertegenwoordigt enkele historische, diepgewortelde krachten van het bedrijf - emotie, professionaliteit en pioniersmentaliteit", laat het bureau in een persbericht weten. "Dit is en blijft de ruggengraat van het bureau. Zij heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot een sterk, wereldwijd conglomeraat van sportbedrijven. Het is ook voor het nieuwe SPORTFIVE-merk het kompas, in een tijd die vraagt om een nog gerichtere, efficiënte en data-intelligente koers. Omdat SPORTFIVE gelooft in de kracht van sport en dat de verantwoorde commercialisering ervan iedereen ten goede komt, creëert het duurzame waarde op lange termijn voor merken, mediapartners en rechtenhouders. SPORTFIVE blijft end-to-end oplossingen bieden aan belanghebbenden met haar wereldwijde en regionale expertise in consultancy en sportmarketing. Het bureau geeft haar klanten bevoorrechte toegang tot de sportwereld, waarbij het de hoogste prioriteit heeft om aan de doelstellingen van de klant te voldoen."
"Vandaag is een mijlpaal voor ons bureau. Een nieuw leiderschapsteam, een nieuw eigenaarschap en de herintroductie in de sportwereld van een oude merknaam, SPORTFIVE, die niet alleen onze pioniersgeest vertegenwoordigt, maar ook onze sterke toekomst als een van de meest vooruitstrevende en gerespecteerde partners in de sport", aldus CEO Stefan Felsing.
Een aantal bureaus is geïntegreerd onder het nieuwe SPORTFIVE-merk, waaronder Lagardère Sports, Lagardère PLUS, U! Sport, VIP Sportstravel. De dochterondernemingen Rooftop2 Production and Event Knowledge Services (EKS) blijven onder het eigen merk opereren, maar krijgen een endorsement als SPORTFIVE-bedrijf. Off-season voetbalevenementen dienstverlener Onside en creatief bureau Brave zullen onder hun bestaande merknaam blijven opereren.
CEO Stefan Felsing en zijn directie zijn gevestigd in Hamburg (Duitsland). De leidinggevenden in Noord-Amerika, Europa, Afrika en Azië houden toezicht op de wereldwijde activiteiten van het bureau.
De overname en naamswijziging hebben verder geen invloed op de werkzaamheden in Nederland.
SPORTFIVE werd in 2001 opgericht na het samengaan van de sportrechtendivisie van Jean-Claude Darmon, Sport+, een onderdeel van Canal+ Group, en RTL's sportrechtenafdeling UFA Sports. November 2006 werd SPORTFIVE verkocht aan het Franse reclamebureau Lagardère. In 2015 werd het geïntegreerd in Lagardère Sports and Entertainment, als Lagardère Sports S.A.S.
SPORTFIVE opereert als een internationaal sportmarketingbureau met een netwerk van meer dan 1.200 lokale experts verspreid over de hele wereld. SPORTFIVE is actief in voetbal, golf, sport, motorsport, handbal, tennis, American Football, basketbal, ijshockey, multisport-evenementen. Meer informatie: http://www.sportfive.com/