Wie in de zomer regelmatig op festivals te vinden is, kan het niet ontgaan zijn: sponsoring in de live entertainment-industrie is in opkomst. Waar een aantal jaar geleden vooral drankmerken sterk vertegenwoordigd waren, zien we nu ook bedrijven uit bijvoorbeeld de telecomsector en lifestylemerken hun weg naar de festivalweides vinden.
Traditioneel wordt bij sponsoring vaak als eerste aan sport gedacht; dit vertegenwoordigt dan ook een groot aandeel in de sponsormarkt. Toch merk ik dat steeds meer bedrijven kijken naar bredere sponsormogelijkheden. Merken die verbinding zoeken met een jong en divers publiek kiezen steeds vaker voor de live entertainment-industrie: festivals, concertzalen, wereldtournees en grote evenementen. Het gezamenlijke beleven van bijzondere momenten biedt een unieke kans voor merken om een emotionele connectie met hun publiek te maken.
In vergelijking met andere landen gaan Nederlanders bovengemiddeld vaak naar live-entertainmentshows. Nederland heeft een levendig clubcircuit waar veel artiesten hun eerste stappen zetten, en daarnaast een uitgebreide festivalcultuur waar bijna het hele jaar door wel iets te beleven valt. Onderzoek toont aan dat het bijwonen van een concert of festival meer bijdraagt aan het creëren van waardevolle herinneringen dan een sportevenement. Dat kan ik alleen maar beamen. Hoe enthousiast ik ook ben als mijn favoriete club een wedstrijd wint, de hoogtepunten waar ik aan het eind van het jaar aan terugdenk, zijn toch de avonturen die ik samen met mijn vrienden op festivals heb beleefd.
Maar hoe bepaal je als merk welk festival het beste aansluit bij jouw doelstellingen? Marketingmanagers kiezen vaak voor festivals die ze zelf kennen, zoals Mysteryland of Lowlands. Maar een festival kennen is niet hetzelfde als de bezoekers begrijpen. Bij MOJO Concerts werken wij dagelijks vanuit het perspectief van het merk, niet vanuit het festival. Zo zorgen we ervoor dat de match tussen doelgroep en doelstellingen optimaal is.
Het afgelopen jaar deden we dit onder andere voor IKEA, bol, Andrélon en McDonald’s. Deze activaties waren niet alleen succesvol onder onze festivalbezoekers; met IKEA’s Drömland op Lowlands wonnen we zelfs de award voor Best Brand Activation tijdens de European Festival Awards.
Dit jaar neem ik je mee in de wereld van sponsoring in de live entertainment-business. Hoe verschilt dit van sportsponsoring en welke trends bepalen de toekomst? Je leest het in mijn volgende blogs.
Daan Ruitenbeek, New Business Manager bij MOJO Concerts (onderdeel van Live Nation)