© Feike Faase

Jongerengagement – is gaming en esports de sleutel?

Tijdens Dutch Media Week hebben H20 Esports Campus en Go!Gaming op een innovatieve manier gaming en esports ingezet om jongeren te betrekken bij de Xperience Day op het Media Park in Hilversum. De samenwerking tussen deze partners heeft geleid tot een vernieuwende invulling van het evenement, waarbij jongeren via hun interesses – gaming en esports – werden verbonden aan de wereld van media en technologie. Het project werd geïnitieerd door Sten Vos, marketingmanager bij Dutch Media Week vanuit Beeld & Geluid.

Al jaren heeft iedereen in de marketing en sportwereld het erover: Hoe kunnen wij jongeren binden en boeien? Het is complexe materie, zeker met de letterlijk en figuurlijk snelle ontwikkeling van social en short form content. Aandacht trekken en vasthouden in een wereld waar jongeren honderden triggers per dag krijgen op hun schermen is voor vrijwel alle bedrijven en branches een zoektocht. Daarbij komt de extra uitdaging dat post-covid veel mensen, maar jongeren in het algemeen, de echte connectie met de wereld om zich heen nog terug moeten vinden. Vanuit marketingperspectief is de sleutel dan ook om ze daarbij te helpen. Dat zorgt er namelijk voor dat je jongeren ook echt iets brengt. Hierdoor groeit de engagement en wordt de merkbeleving sterker, uiteindelijk toch vaak een van de primaire doelen van marketing en sponsoringactivaties.

H20 en Go!Gaming ondersteunden de Xperience Day vanaf het eerste stadium in het strategische concept. Er werd via gamingconcepten en via de directe toegang tot de jongerendoelgroep een op maat gemaakt programma ontwikkeld dat moest aansluiten op de bestaande activiteiten van de Xperience Day. Door middel van esports-toernooien, interactieve gaming-elementen en innovatieve sessies kregen jongeren de kans op een speelse manier te leren over media en technologie. De marketingcampagne richtte zich op de juiste kanalen en tone of voice om de doelgroep effectief te bereiken, met als doel dat ze op het evenement afkwamen. Met ruim 23.000 bezoekers is dat een groot succes geworden!

Hoogtepunten waren het bezoek van de populaire zanger Ronnie Flex, die de nieuwe EA FC 25-game kwam spelen met fans, en een groot Fortnite-toernooi met prijzengeld. Dit toernooi bracht spanning en competitie, terwijl Ronnie Flex zijn fans in een ontspannen sfeer verbond. Dit zorgde voor een unieke ervaring die jongeren dichter bij hun idolen én de gamingwereld bracht.

Strategische allianties binnen de mediawereld kunnen de kloof dichten tussen traditionele en moderne mediabeleving. Gaming en esports fungeren hierin niet alleen als entertainment, maar als krachtige mediavormen die de toekomst van mediaconsumptie definiëren.

Met Dutch Media Week proberen we deze kloof te dichten omdat we geloven dat we samen een betere beleving voor de bezoeker kunnen neerzetten en innovaties in de media-industrie stimuleren. Dit doen we tijdens de Xperience Day door partners vanuit de hele Media-industrie samen te brengen. Deze editie werd opgezet met onder andere, BNNVARA, Omroep MAX, NOS, Viaplay, Power Unlimited, van Hoorne Entertainment, NEP en Unbranded.

Gaming en esports zijn krachtige instrumenten (mits juist ingezet) voor jongerengagement. Staan we hier aan de vooravond van een trend of blijft het net als veel jongeren zoeken naar de ideale manier om te groeien?