Ga naar SXSW!

Gerard Dielessen (voormalig algemeen directeur NOC*NSF en NOS) is inmiddels een echte South by Southwest-veteraan. Ook dit jaar was hij aanwezig in Austin, Texas, tijdens het spraakmakende technologie- en cultuurfestival. Begin juni komt SXSW voor het eerst naar Europa — naar Londen om precies te zijn. Gerard Dielessen raadt professionals uit de (sport)marketingwereld ten zeerste aan om erbij te zijn. Hieronder vertelt hij waarom. SXSW London vindt plaats van maandag 2 juni tot en met vrijdag 6 juni.

South by Southwest (SXSW) is een jaarlijks festival en congres in Austin (Texas), waar sinds 1987 elke lente de internationale creatieve voorhoede uit de technologie-, film-, muziek- en mediasector samenkomt om te praten over de toekomst. In 2025 strijkt SXSW voor het eerst neer in Europa, in Londen.

SXSW is uniek, omdat het als enige congres wereldwijd technologie, film en muziek samenbrengt. Zie het als een combinatie van Lowlands, IDFA en The Next Web. Het trekt een internationaal publiek van creatievelingen uit media, muziek, film en technologie. Ook voor professionals in marketing is SXSW bijzonder relevant. In Londen is bovendien een interessante Sports Track geprogrammeerd, met sessies over innovaties in de snel veranderende sportwereld. Je kunt luisteren naar keynotes van sportsterren, influencers, mediamakers en merkenbouwers die debatteren over de volgende golf van industriële transformatie — van esports tot gaming en traditionele sport.

Sinds 2007 — het jaar waarin Twitter tijdens SXSW werd gelanceerd — is het technologieaandeel binnen het festival geëxplodeerd. SXSW geldt sindsdien als dé conferentie waar technologische trends en ontwikkelingen worden besproken vanuit maatschappelijke, politieke en culturele invalshoeken. Nieuwe toepassingen worden er gelanceerd, en er wordt kritisch gedebatteerd over de impact van technologie op onze toekomst. Dit alles in combinatie met een indrukwekkende lijst van sprekers, maakt het een week vol inspiratie en nieuwe inzichten. En nu dus voor het eerst ook in Europa.

SXSW Austin

De editie in Austin is net achter de rug en was in alle opzichten bijzonder. Niet alleen vanwege de uitzonderlijke politieke situatie in de VS en de wereldwijde spanningen die daarmee samenhangen, maar ook omdat technologische ontwikkelingen in een overweldigende stroomversnelling zijn geraakt. Vooral op het gebied van Artificial Intelligence (AI) gaan de ontwikkelingen razendsnel en hebben ze enorme impact op media, marketing, politiek en samenleving — en natuurlijk ook op de sportindustrie.

Niets doen is geen optie meer. Vorig jaar was AI al prominent aanwezig, maar dit jaar was het echt all over the place. Grote mediabedrijven hebben AI inmiddels volledig geïntegreerd in hun bedrijfsprocessen.

Het wordt dan ook buitengewoon interessant om straks in Londen te zien en te horen hoe deze ontwikkelingen de samenleving van de toekomst gaan vormgeven. Net als in Austin is ook in Londen de populaire track 2050: Future-Thinking onderdeel van het programma. Tijdens deze sessies zoeken opinieleiders en futuristen naar manieren om technologische en wetenschappelijke vooruitgang in goede banen te leiden. Of, zoals de organisatie het zelf formuleert: “Hoe kunnen we onze planeet terughalen van de rand van de afgrond en haar opnieuw vormgeven?”

In dat licht is ook de track Government & Society van groot belang. Hier wordt de wisselwerking tussen beleid en innovatie verkend. Je maakt er kennis met leiders en innovatiedeskundigen die technologie inzetten voor een betere samenleving — en tegelijkertijd proberen te voorkomen dat deze technologie wordt misbruikt.

Sportindustrie

Het programma in Londen biedt ook een sterk inhoudelijk aanbod op het gebied van sport. Denk aan sessies als Doing Things Different: How to Activate in Women’s Sport en The Lionesses Effect: 20 Years in Women’s Football. Of luister naar Louise McEwen, CMO van McLaren Racing, die verantwoordelijk is voor het verhaal en de brandstrategie van het Formule 1-team.

En dat is slechts een greep. Blader vooral eens zelf door het programma. Naast sportgerichte sessies zijn er ook veel keynotes en panels met raakvlakken met sport, maar gericht op bredere thema’s zoals innovatie, creativiteit en merkstrategie. Outside-in thinking is niet voor niets één van de kernwaarden van SXSW.

SXSW London vindt plaats in de hippe wijk Shoreditch. Deze creatieve hotspot in Oost-Londen is een broedplaats voor kunstenaars, vrijdenkers en rebellen. Het is de plek waar tech-startups en creatieve bedrijven — van muziek tot mode — samenkomen en waar cultuur en technologie elkaar uitdagen. Zonder wrijving geen glans. Shoreditch bruist van de mensgerichte creativiteit en haalt inspiratie uit de rijke mix van culturen die de wijk typeren.

Wat mij betreft is het geen toeval dat de organisatie van SXSW juist deze plek heeft gekozen voor haar Europese primeur. Een betere locatie voor dit spraakmakende festival is nauwelijks denkbaar.

Schrijf je voor 1 mei in voor de studiereis van SponsorReport via https://www.aanmelder.nl/spons....