Fans zien hun club als uniek, maar voor potentiële sponsors is er weinig onderscheid tussen clubs. Een bedrijf dat geïnteresseerd is in Londen of São Paulo heeft veel goede opties om mee samen te werken. Differentiatie is belangrijk voor alle merken, inclusief voetbalclubs. Als je een unieke positie wilt innemen en een specifiek type sponsor wilt aantrekken, positioneer jezelf dan als de anti-sportsbettingclub.
De gokindustrie heeft voetbalclubs gegijzeld. Tegenwoordig kunnen de meeste clubs en competities simpelweg niet overleven zonder hun investeringen. Dit is om meerdere redenen gevaarlijk:
1. Afhankelijk zijn van één enkele industrie is nooit een goed idee.
2. Afhankelijk zijn van een industrie die zo gevoelig is voor regelgeving is nog riskanter.
3. Gokken – hoewel legaal – heeft een destructieve impact op de samenleving, vergelijkbaar met andere verslavingsbronnen.
De inkomsten op korte termijn kunnen dalen, maar veel merken zullen voor jouw club kiezen omdat je anders bent en geen gokgeld accepteert. Ook de steun van overheden en NGO’s die gokverslaving bestrijden zal waardevol zijn. Ik ben ervan overtuigd dat de uniciteit van deze aanpak uiteindelijk een positief effect zal hebben op clubs.
Ricardo Fort is sponsorconsultant in Miami en heeft onder andere bij Coca-Cola en Visa gewerkt. Deze blog is een vertaling uit het Engels.