Rabobank wint twee gouden SponsorRingen

Bij de uitreiking van de SponsorRingen heeft Rabobank twee gouden en één bronzen SponsorRing gewonnen. ING en KNVB wonnen de categorie langlopende sponsorships. Mark Versteegen (KPN) werd Sponsor Personality van het Jaar.

Rabobank won een gouden SponsorRing in de categorie Entertainment & Events met zijn betrokkenheid bij Lowlands. Daar werd onder andere de Brasserie2050 geopend die invulling wil gegeven aan de missie van de Rabobank ‘Growing a Better World Together’ door bezoekers haar visie op toekomstige voedselvraagstukken te laten zien, ervaren en vooral proeven. De andere gouden ring was in de categorie Maatschappij voor de verenigingsondersteuning die verloopt via Kunstbende en NOC*NSF als onderdeel van het vorig jaar ingezette nieuwe sponsorbeleid. Met de Volleybowl kregen Rabobank en Nevobo een bronzen ring in de categorie Sport.

De gouden SponsorRing in deze categorie ging naar het Samsung Smartsuit. Bij de lokale invulling van het IOC-partnership werd in Nederland gekozen voor shorttrack en Sjinkie Knegt en Suzanne Schulting. Passend bij een innovatief tech-bedrijf als Samsung werd een heel nieuw schaatspak gemaakt: het Samsung SmartSuit, een op maat gemaakt shorttrackpak met 5 geïntegreerde sensoren. Zilver ging in deze categorie naar ING en het YouTube-kanaal ING Only Football.

ING wint langlopend

ING’s betrokkenheid bij voetbal en de KNVB kreeg ook een bekroning doordat ING winnaar werd van de SponsorRing Langlopende Sponsorships. “Het is ongelofelijk moeilijk om juist in het voetbal op te vallen als sponsor, laat staan impact te bereiken. ING lukt dat al jaren. ING weet het ‘gevoel’ van voetbal steeds weer goed uit te drukken in campagnes en activaties en slaagt er daarmee in om een connectie te maken met de voetballiefhebber”, aldus het juryrapport.

De categorie Kunst & Cultuur leverde een gouden SponsorRing op voor Philips en de ontwikkeling van de MRI-Cinema in samenwerking met het Rijksmuseum. “Kunst in de MRI scanner heeft niet alleen de patiënten geholpen, maar ook heel nadrukkelijk de business van Philips positief beïnvloed”, aldus het juryrapport. Zilver en brons gingen hier respectievelijk naar Houthoff en de Nationale Opera & Ballet en Van Lanschot en het Van Gogh Museum.
Naast goud voor Rabobank ging in de categorie Maatschappij zilver naar KPN en 10 jaar Mooiste Contact Fonds. Brons was er voor easyJet en UNICEF: Change for Good.


In de categorie gesponsorde werd goud gegeven aan Ajax eSports. De motivering van de jury: “Ajax boort een nieuwe doelgroep aan (millennials) in een nieuw domein. Daarmee activeert de club ook nieuwe verdienmodellen en wordt er additioneel door sponsors betaald.” Zilver was er voor de Coolste Baan van Nederland en brons voor Stichting CPNB.

Smart Budget werd uitgedeeld aan OldStars walking football waarbij Eredivisie, het Nationaal Ouderenfonds, de Vriendenloterij en de sponsors Kappé, Menzis en Van Boxtel de handen ineenslaan om zestigplussers (weer) aan het voetballen te krijgen.

Mark Versteegen Sponsorpersonality

Mark Versteegen, directeur sponsoring bij KPN, werd uitgeroepen tot Sponsor Personality van het Jaar. Het juryrapport: “Met zijn tomeloze inzet weet Mark Versteegen zowel intern bij KPN als extern mensen enthousiast te krijgen voor sponsoring als succesvol en effectief marketingcommunicatie-instrument. Mark Versteegen is daarmee al jaren, maar zeker dit jaar, een ware ambassadeur van het sponsorvak.”

Alle winnaars SponsorRingen 2018

Entertainment & Events
Goud: Lowlands en Rabobank
Zilver: Samsung en Het Jachtseizoen
Brons: Lidl & GTST

Gesponsorde
Goud: Ajax eSports: For the future
Zilver: De Coolste Baan van Nederland
Brons: CPNB: Een boek kan zoveel doen

Kunst & Cultuur
Goud: Philips en Rijksmuseum verbeteren het leven in de MRI scanner
Zilver: Houthoff en Nationale Opera & Ballet; twee werelden, één ambitie
Brons: Van Lanschot en Van Gogh Museum: Van Gogh bloeit

Maatschappij
Goud: Rabobank Verenigingsondersteuning, met NOC*NSF & Kunstbende
Zilver: KPN Mooiste Contact Fonds viert 10-jarig jubileum
Brons: EasyJet en Unicef: Change for Good

Sport
Goud: Samsung SmartSuit met Sjinkie Knegt en Suzanne Schulting
Zilver: ING Only Football
Brons: Rabobank serveert de VolleyBowl; en Nevobo

Smart Budget
OldStars WK walking football: Nationaal Ouderenfonds met Kappé, van Boxtel Hoorwinkels & Menzis

Langlopende Sponsorships
ING en KNVB

Sponsorpersonality van het Jaar 2018
Mark Versteegen

In de speciale SponsorRing Special die bij de uitreiking is verschenen staan alle cases van de winnaars en genomineerden uitgebreid beschreven. Sponsorreport-abonnees krijgen het magazine thuisgestuurd.