Het Grote Feyenoord DNA-onderzoek van Opel Nederland en PSV Energie van energiedirect.nl zijn donderdagavond in Londen bekroond met een ESA Award, de prestigieuze prijs voor Europese sponsorcases. Bij beide cases was sportmarketingbureau Triple Double als adviserend, uitvoerend en creatief bureau betrokken.
De succesvolle campagne van Opel kwam het beste naar voren in de categorie sportsponsorships met een waarde tussen 1 en 2 miljoen euro, energiedirect.nl won de categorie sportsponsorships met een waarde van meer dan 2 miljoen euro. Energiedirect.nl liet onder meer Budweiser en Vodafone achter zich.
Wanneer fans overstappen naar energiedirect ontvangen zij direct een PSV-shirt, altijd 10% korting in de PSV FANstore en maken zij regelmatig kans op unieke PSV-belevingen, zoals recent een barbecue verzorgd door PSV-spelers, als eerste de felbegeerde kersttrui ontvangen, inzet van de officiële spelersbus voor een reis naar keuze en een ontmoeting met de Braziliaanse PSV-icoon Romario.
De jury prees de manier waarop energiedirect.nl de supporters van PSV aan zich weet te binden met een energieproduct. PSV Energie is een speciaal energie-aanbod, voor en door supporters, met 100% groene stroom en gas tegen scherpe tarieven en PSV-voordelen, zoals een PSV-shirt, standaard 10 procent korting in de FANstore en ontmoetingen met spelers en oud-spelers, zoals de aankomende meet&greet met Romario tijdens carnaval.
Jorrit Pijlman, marketingdirecteur energiedirect.nl: “Ik ben enorm trots op deze prijs. Sinds 2016 werken we er, samen met ons sportmarketingbureau Triple Double en PSV, hard aan om een betrokken hoofdsponsor te zijn, die supporters op een slimme manier voordeel biedt en nog dichter bij hun club brengt. Dit wordt gewaardeerd door de fans en nu door een Europese vakjury. Vanaf komend seizoen zetten we deze manier van werken voort als rugsponsor van PSV.”
Pieter Kuijpers, management Triple Double: ”Deze case met PSV Energie is het bewijs dat sponsoring veel meer is dan een naam op het shirt. Het is het wezenlijk onderdeel van de marketingcommunicatiemix en het ultieme bewijs van onze belofte ‘we make sports count’.”
Opel heeft hart voor Feyenoord, net als drie miljoen andere supporters in Nederland. Maar waar komt de clubliefde vandaan? Vaak kunnen supporters dat niet uitleggen. “Dat zit van binnen. Het zit in je bloed, in je DNA”, zijn veelgehoorde antwoorden op die vraag. Presentator en Feyenoord-supporter Sander de Kramer zocht uit of het Feyenoord-gen écht bestaat en nam de proef op de som bij 168 supporters.
Ruud van der Knaap, manager voetbal: “De combinatie Opel en Feyenoord is al jaren een geweldige bron van inspiratie voor opvallende en impactvolle campagne. Het is geweldig om te zien dat de ESA het creatieve concept en het effect van de campagne over Het Feyenoord-DNA beloont met deze Europese hoofdprijs.”
Het Samsung SmartSuit won in de categorie Game Changer. Heineken International won de ESA Awards in de categorie Best use of Data, Insights or Analytics met de When You Drive, Never Drink-campagne.
De deelname van Team AkzoNobel aan de Volvo Ocean Race was genomineerd in de categorie Best Newcomer of the Year, maar viel buiten de prijzen.
De ESA Sponsorship of the Year Award ging naar de Electric Ireland Game Changers Campaign.
Kijk hier voor alle winnaars in de 24 categorieen.