Afgelopen maandag werd de samenwerking tussen ING en KNVB bekroond met een SponsorRing voor Langlopend Partnership. Lees hier waarom door de vakjury aan dit partnership de ring werd gegeven.
De betrokkenheid van ING bij het Nederlandse voetbal is lang en groot. ING is al sinds 1996 sponsor van de KNVB en van het Nederlands elftal. Sinds 1 januari 2010 is ING bovendien hoofdsponsor en shirtsponsor van zowel het Nederlands elftal als alle vertegenwoordigende elftallen. In 2016 werd het sponsorcontract verlengd tot en met 2022.
ING levert naast de sponsoring van de KNVB en Oranje ook een grote bijdrage aan de breedtesport. ING is hoofdsponsor van 145 amateurverenigingen. Deze contracten verlengde ING na afloop van de eerste sponsorperiode (2014-2017) met drie jaar tot en met 2020. ING verlengde ook de contracten met 330 subsponsorclubs. Daarnaast valt de ondersteuning van G-Voetbal door ING positief op. Inmiddels worden ook de Oranje Leeuwinnen volledig omarmd door ING.
In de afgelopen jaren heeft ING het partnership met de KNVB geactiveerd via ijzersterke campagnes, ook in de jaren waarin Oranje niet meedeed aan het EK en WK. De Oranje Fandagen zijn daarvan een voorbeeld. Daarnaast was er een succesvolle inzet van branded content en werd er veel eigen content gecreëerd rondom voetbal, zoals via de documentaire Dribbels & Dromen met Ruud van Nistelrooy en het ING Only Football-YouTube kanaal met onder andere Soufiane Touzani.
Het is ongelofelijk moeilijk om juist in het voetbal op te vallen als sponsor, laat staan impact te bereiken. ING lukt dat al jaren. ING weet het ‘gevoel’ van voetbal steeds weer goed uit te drukken in campagnes en activaties en slaagt er daarmee in om een connectie te maken met de voetballiefhebber. Dat maakt het verschil met veel andere merken in voetbal. Ook op het moment dat in principe alle communicatie van ING 'on hold' gaat vanwege het onder vuur liggen van het bedrijf blijft de communicatie over Oranje doorgaan. Dat tekent het belang en geloof in dit langlopende partnership.