Bij de jaarlijkse uitreiking van de European Sponsorship Association Awards in Londen is Nederland drie keer in de prijzen gevallen. The Masterpiece campagne van Team Jumbo-Visma, AGU en digitaal creatief bureau TDE won maar liefst twee keer een prijs. Ook VodafoneZiggo en Blauw wonnen een ESA Award.
De campagne rond het spraakmakende shirt van de Jumbo-Visma ploeg in de Tour de France won goud in de categorieën ‘best use of PR outside soccer’ en ‘sport sponsorship <1 million’. De ESA Awards zijn de prestigieuze prijs voor de beste campagnes die het hele spectrum van sponsordisciplines bestrijken, ze vormen een erkenning voor uitmuntend werk van de sector in heel Europa.
Ook in 2022 moest Team Jumbo-Visma van de ASO tijdens de Tour de France met een ander tenue rijden door de gelijkenissen van hun reguliere tenue met de gele leiderstrui. Hierdoor ontstond een extra podium voor de ploeg en kledingpartner AGU om zichzelf aan de wereld te presenteren. In samenwerking met digitaal creatief bureau TDE werd inspiratie gevonden in de Hollandse meesters, die ook eindeloos schaafden aan hun meesterwerken. Het resultaat was een door artificial intelligence gecreëerd shirt, gebaseerd op de werken van Rembrandt, Van Gogh en Vermeer: The Masterpiece.
De jury van de ESA sprak vol lof over The Masterpiece: ‘Een creatief en krachtig idee, dat een probleem omzet in een kans en belangrijke PR genereert. Door de trots van het publiek op het nationale erfgoed te richten, werden de resultaten qua verwachtingen overtroffen’. De juryleden vonden het bovendien mooi hoe het idee werd opgepikt door andere teamsponsors, waardoor de campagne verder werd versterkt. ‘The Masterpiece is een schoolvoorbeeld van eenvoud met passie en doelgerichtheid. Het is een ongelooflijk innovatieve en originele benadering van shirtsponsoring met behulp van AI-technologie’.
Team Jumbo-Visma en AGU zijn trots op hun Nederlandse roots en willen uitdragen hoe ze beiden structureel, minutieus en op innoverende wijze werken aan het beste eindresultaat. Ook partners als Jumbo, Skoda en Shimano haakten aan op de thematiek met eigen campagnes. Toen het team eenmaal met het shirt in de Tour verscheen en op ongekende wijze successen behaalde, was het plan voltooid. The Masterpiece werd een begrip en het shirt werd een wereldwijd symbool voor het bijzondere sportieve succes van de ploeg.
The Masterpiece werd in Nederland onlangs genomineerd voor een SponsorRing in de categorie sport.
In de categorie 'Best Use of Measurement & Insight' wonnen VodafoneZiggo en Blauw Sponsoring Insights met de Continuous Impact Tracker. Met deze tool kan 24/7 inzicht gegeven worden in de actuele impact van het gehele sponsorship portfolio van VodafoneZiggo. Door middel van online surveys die gebaseerd zijn op impliciete meetmethoden wordt continue consumentenhouding en -gedrag ten opzichte van merken en sponsorships gemonitord. Door slimme trendanalyses onder verschillende doelgroepen kunnen er inzichten gegeven worden over de wijze waarop sponsoring daadwerkelijk invloed heeft op consumentengedrag.