Blauw Sponsorship Impact heeft een prestigieuze European Sponsorship Award for Best Use of Measurement & Insight ontvangen voor de samenwerking met het Mercedes-AMG PETRONAS Formula One Team en de sponsoring impact tracker voor hun partners.
Blauw Sponsorship Impact meet continu de impact van de partnerships van het Mercedes-AMG PETRONAS F1 team. Volgens de jury van de European Sponsorship Association: ‘Een ongelooflijk goed geschreven en methodologische inzending. Het project was goed uitgevoerd met kansen voor alle partners, waarbij een tool werd getoond die mogelijkheden laat zien heeft voor de hele sector.
Het Mercedes-AMG PETRONAS Formula One Team is een van de meest prestigieuze rechthebbenden in de sportindustrie. Merken die een rechthouder op dit niveau sponsoren, hebben hun eigen sponsordoelen en -doelstellingen. Om deze merken zo goed mogelijk van dienst te zijn, is het essentieel dat het team inzicht heeft in de impact die sponsoring heeft op zijn partnermerken en dat het continu een breed scala aan sponsoring-KPI's monitort. Blauw Sponsorship Impact ontwikkelde een research tracker om de werkelijke impact van sponsoring op het consumentensentiment en -gedrag te meten. Dit stelde het team in staat om continu in kaart te brengen in hoeverre de doelstellingen werden gehaald, waarom KPI's presteerden zoals ze KPI's presteerden zoals ze waren en hoe de prestaties verder konden worden verbeterd.
Om aanwezig te zijn binnen een kampioenschap dat het hele jaar exposure heeft, was het essentieel om een tracker te ontwikkelen die 'always on' was. Door alle dagen van het jaar gegevens te verzamelen, kunnen pieken en dalen in KPI-prestaties worden gekoppeld aan gebeurtenissen tijdens het seizoen en in de loop van de tijd worden gevolgd. In 2023 werden 27.000 respondenten uit 9 markten ondervraagd. Inzichten werden gevisualiseerd in een online dashboard dat de laatste impact van sponsoring op elk partnermerk liet zien. Als gevolg hiervan was het team in staat om een sterkere betrokkenheid bij zijn partners te creëren en een gezamenlijke aanpak aan te moedigen om wijzigingen in de activeringsplanning gedurende het seizoen door te voeren. Een grotere verantwoordingsplicht van rechthebbenden hielp bij het behalen en overtreffen van wederzijdse doelstellingen en het opbouwen van nauwere relaties tussen rechthebbenden en sponsors. De nieuwe, meer collaboratieve aanpak stelt het team op zijn beurt in staat om partners meer op maat gemaakte en gerichte proposities te bieden als het gaat om sponsorverlengingen.