Zomercampagne Coca-Cola: “Let’s not waste this Summer”

De zomercampagne van Coca-Cola staat in het teken van “Let’s not waste this Summer”. We hebben een aantal van de duurzame festivalactivaties van Coca-Cola die je deze zomer door heel Nederland terugvindt op een rij gezet.

Tijdens de vorige editie van WOO HAH!, het grootste hiphopfestival van Europa, werden de bezoekers niet alleen getrakteerd op goede muziek maar ook op grote stofwolken. Voor Coca-Cola de aanleiding om dit jaar alle festivalgangers een aangename verfrissing te bezorgen in het Sprite Fresh Station. Eenmaal binnen werd er alles aan gedaan om je weer volledig opgeladen en opgeschoond het festivalterrein op te sturen. Zo kregen de bezoekers dit jaar een koud handdoekje bij binnenkomst, werden telefoons opgeladen, kregen vuile schoenen een poetsbeurt en werd iedereen natuurlijk getrakteerd op een koud blikje Sprite. Bij het verlaten van de activatie kon iedereen in de mirrorroom checken of alles weer helemaal fresh was. Een duurzaam detail: de hele activatie is zo gebouwd dat hij kan worden hergebruikt en hetzelfde geldt ook voor alle samplingmaterialen en kleding.

Op DanceTour stonden twee grote afvaltonnen die waren gerecycled van een oude Fantacampagne. Bij het recyclen van je beker maak je kans op verschillende prijzen, maar de grote winnaars krijgen toegang tot de speciale VIP-container of ze winnen een meet & greet met één van de artiesten op het festival. Tot slot zorgen we op de festivals Intents, Defqon.1 en Solar voor een ‘light moment’ door jou én je bagage met een elektrische tuktuk te vervoeren naar de camping.

Een hele dag dansen kan zorgen voor verzuring in de benen. Daarom gaf Fuze Tea festivalbezoekers met de Fuze Tea Treehouse de kans om even te genieten van een welverdiend rustmoment. De duurzame boomhut was vorig jaar al een succes en ook dit jaar keert hij terug op verschillende festivals. Maar dit gebeurt niet zonder een kleine update, want je kunt nu ook een interactieve wereld betreden. Door middel van projecties begeven bezoekers van de boomhut zich in een ruimte waarin de werelden van fruit, thee en kruiden terugkomen. Daarnaast laten we de tijd even stilstaan met een fotomoment waar met 16 camera’s een GIF-animatie wordt gemaakt. Dus bezoek je deze zomer Lowlands of Mysteryland? Gun jezelf dan wat me-time in de Fuze Tea Treehouse.

FÏNLEY maakt het terrasgevoel helemaal compleet, maar wat als er geen terras of bar in de buurt is? Dat is geen probleem, want met FINLEY brengen we het terras naar jou toe deze zomer. De Pop-Up bar is een kleinere bar die we zo kunnen in- en uitklappen, maar er is ook een grote bar die een totale beleving aanbiedt inclusief een terras met stoelen waar je met z’n tweeën op moet om echt even te socializen. We hebben hier bewust gekozen voor activaties die een heel weekend lang op één plek plaatsvinden en de setting wordt gebruikt in stadscentra voor sampling. Op deze manier plaatsen we de activaties op strategische locaties en zo gaan we meteen duurzamer om met het transport van alle materialen. De bar was al te zien op het Gronings Terrassen Festival en hij is van 22 augustus t/m 25 augustus ook te vinden op het Amsterdams Terrassen Festival.

Duurzaamheidsambities festivals

In het duurzaamheidsplan This is Forward spreekt Coca-Cola over de verschillende duurzaamheidsdoelstellingen en daar vallen ook de acties op het gebied van activaties en sampling onder. Anouk van den Broek, verantwoordelijk voor merkactivatie en sampling bij Coca-Cola Nederland, vertelde in een eerder gesprek hoeveel er komt kijken bij het verduurzamen van festivals. “Er zijn veel partijen bij een evenement betrokken: verschillende afvalverwerkers, cateraars, leveranciers. Dat maakt het complex, een puzzel. Maar de bereidheid bij alle partijen om samen de milieu-impact zo laag mogelijk te houden, door afval te voorkomen en grondstoffen te hergebruiken is groot. En hoe kunnen wij, via onze merken, hierop aansluiten en consumenten ook betrekken.”