Voetbalpassie, het digitale spaarprogramma van Albert Heijn en de KNVB, heeft afgelopen drie weken 1,6 miljoen euro opgeleverd voor amateurclubs. De campagne zal op meerdere momenten worden herhaald.
In de app van Albert Heijn konden klanten bij aankoop van meer dan 1.500 deelnemende actieproducten Voetbalpassiepunten sparen. Op alle groente en fruit aankopen werden zelfs dubbele spaarpunten gegeven. Met een volle digitale spaarkaart van 10 punten werd een lokale voetbalclub naar keuze met 1 euro gesponsord. Met dit Voetbalpassiebedrag kunnen de verenigingen bijvoorbeeld trainingsmateriaal aanschaffen of een financiële reserve opbouwen voor het onderhoud van de velden of de kantine.
Van de deelnemende clubs kwamen 1.145 clubs uit op een bedrag tussen de 500 en 1.000 euro. Meer dan 572 clubs kwamen uit op een sponsorbijdrage tussen de 1.000 en 2.000 euro. En 119 clubs zijn zelfs boven de 2.000 euro uitgekomen.
De vijf clubs met de hoogste Voetbalpassie-sponsorbijdrage zijn:
1) SC Feyenoord (amateurs) € 9.368,-
2) R.K.S.V. Roda’23 Amstelveen € 4.120,-
3) FC Delta Sports ‘95 € 3.944,-
4) Sporting Martinus € 3.859,-
5) Nieuwerkerk € 3.594,-
Louis van Gaal, bondscoach Nederlands elftal en ambassadeur Voetbalpassie: “Fantastisch om te zien dat zoveel mensen de afgelopen weken enthousiast hebben meegedaan om de amateurclubs in Nederland te sponsoren. Hopelijk hebben ze hierdoor weer een steuntje in de rug gekregen. Ik ben er trots op dat ik mezelf ambassadeur mag noemen van deze succesvolle actie en het is mooi om aan te kondigen dat Voetbalpassie in 2022 terugkomt.”
Johan van der Zanden, directeur marketing en communicatie van Albert Heijn: “Wij zijn trotse sponsor van de KNVB en supporter van voetballend Nederland. Wij zijn er voor iedereen, voor het Nederlands elftal en de Oranjeleeuwinnen, maar ook voor alle amateurclubs in Nederland. Wij zijn blij dat we door Voetbalpassie samen met onze klanten en winkels de lokale voetbalclubs kunnen steunen. Deze extra bijdrage doet Albert Heijn naast de jaarlijkse sponsorbijdrage aan de KNVB en diverse investeringen in programma’s zoals schoolvoetbal.”
Jan Dirk van der Zee, directeur amateurvoetbal KNVB: “Het afgelopen seizoen stond het amateurvoetbal door corona voor een groot deel stil. De amateurclubs in Nederland zijn daardoor veel inkomsten misgelopen, bijvoorbeeld door de sluiting van de kantines. Bij veel clubs zijn de reserves behoorlijk minder geworden, dus het is mooi dat Voetbalpassie een significant bedrag heeft opgeleverd. De afgelopen weken hebben we lokaal veel enthousiasme gezien bij de clubs en in de winkels van Albert Heijn voor Voetbalpassie. Zowel de betrokkenheid van de voetballiefhebbers als de financiële ondersteuning maken dit een hartverwarmend initiatief!”