Team Jumbo-Visma rolt ontwikkelingsplan uit

Team Jumbo-Visma start een initiatief dat meer jeugd aan het wielrennen moet krijgen én dat erop gericht is talent te ontwikkelen tot succesvol profwielrenner.

Het plan, dat vrijdag 26 april is gepresenteerd in het Shimano Experience Center in Valkenburg, omvat onder meer scholenprojecten, verenigingsondersteuning en een nieuwe opleidingsploeg voor wielertalent onder 23 jaar en veldrijders. Jumbo en Visma ondersteunen het jeugdplan als uitbreiding op de bestaande sponsoring.

Inspireren en talentontwikkeling waren de sleutelwoorden tijdens de perspresentatie. “We zijn sinds een paar jaar bezig met een plan om méér jeugd over te halen om op de fiets te stappen”, zei manager Richard Plugge van Team Jumbo-Visma. "Ons plan steunt op twee pijlers: opleiding en aanwas. Niet vissen uit dezelfde vijver, maar de vijver vergroten. Het moet een piramide worden. Van onder naar boven: scholen, daarboven de wielerclubs, de opleidingsploeg en voor een enkeling misschien onze World Tour-ploeg.”

Samenwerking met lokale gemeenschappen, scholen en wielerverenigingen zijn essentiële opstapjes in de realisatie van het volledige jeugdplan. Het initiatief werpt licht op belangrijke thema’s als de stijgende gezondheidskosten, de toename van obesitas onder jongeren en de afname van sport- en fietsparticipatie onder jongeren in Nederland. “We willen een duurzaam wielerprogramma creëren waarbij we mensen inspireren om meer te sporten en talenten te ontwikkelen op weg naar de top en zo bij te dragen aan een gezondere en actievere samenleving”, aldus Plugge.

Roadshow

Het opleidingsteam zal bestaan uit twaalf tot zestien Nederlandse en buitenlandse talenten van 18 tot 23 jaar en start op 1 januari. De andere initiatieven worden in de loop van dit jaar al uitgerold. Zo wordt er een plan uitgevouwen om de leeftijdscategorie van vijftien tot en met achttien jaar te inspireren om te gaan wielrennen. Team Jumbo-Visma zet daarbij op scholen en bij verenigingen hedendaagse middelen in, zoals virtual reality en Tacx-trainers, waarop onderlinge duels en simulaties van bekende wedstrijden gereden kunnen worden. Ook bij Jumbo-winkels of in hun directe omgeving zal dit soort activiteiten worden ontplooid.

“Er komt een soort roadshow, we gaan het land in”, vertelt Merijn Zeeman, sportive director van Team Jumbo-Visma. “Voor ons is talentontwikkeling belangrijk: we zijn een Nederlandse ploeg, we willen goede Nederlandse renners opleiden. Tegelijkertijd bestaan we bij de gratie van fans, van iedereen die wielrennen een warm hart toedraagt. De bedoeling is dat het héle Nederlandse wielrennen hier iets aan heeft. Dit is de aftrap van een project met veel ambitie. We hebben niet de pretentie dat wij het probleem rond de aanwas eventjes helemaal oplossen. We juichen ieder initiatief van wielerstimulering toe. Dit is de manier waarop wíj verantwoordelijkheid nemen.”

Met het jeugdplan gaat een wens van Karel van Eerd, grondlegger van Jumbo in vervulling. “Wij weten hoe belangrijk het is om talent te ondersteunen, om zo te bouwen aan de toekomst. Dat doen we bij Jumbo en ik ben erg blij dat we dit verder uitrollen bij onze Jumbo-Visma-wielerploeg”, aldus Van Eerd.

Foto: Jos Vaessens