ŠKODA ondersteunt de Tour de France dit jaar (26 juni - 18 juli 2021) voor de 18e keer op rij als officieel hoofdsponsor. De Tsjechische autofabrikant stelt meer dan 250 auto’s ter beschikking voor de organisatie en wedstrijdleiding, waaronder de rode ‘commandowagen’ van Christian Prudhomme.
De Tour-chef volgt en leidt de Tour de France vanuit de volledig elektrische ENYAQ iV en op sommige etappes gebruikt hij ook de ŠKODA SUPERB iV met plug-in hybridetechniek als ‘Red Car’. Tevens sponsort ŠKODA opnieuw de groene trui voor de leider in het puntenklassement en houdt het merk, als partner van de officiële Tour de France-app, wielerfans op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de koers.
Martin Jahn, ŠKODA-bestuurslid voor sales en marketing, benadrukt dat de lange geschiedenis van de onderneming onlosmakelijk is verbonden met fietsen. “Om deze reden zet ŠKODA zich in om een lange-termijnpartner te zijn van de internationale wielersport. Het ondersteunen van de Tour de France is sinds 2004 één van de hoekstenen van onze activiteiten op het gebied van sportsponsoring. Het biedt ons de mogelijkheid om ons merk en onze producten zichtbaar en duurzaam te positioneren in een passende setting. Ik ben zeer verheugd dat de ENYAQ iV, onze eerste volledig elektrische SUV, gaat worden gebruikt als ‘lead’ auto in de Tour de France.”
De 108e Ronde van Frankrijk start op 26 juni met de Grand Départ in Brest. De Tour omvat 21 etappes over een totale afstand van meer dan 3.300 kilometer, waaronder zes bergetappes. Het peloton bereikt op 18 juli de finish op de Champs-Élysées in Parijs. ŠKODA zet ongeveer 250 auto’s in. Naast de ENYAQ iV, OCTAVIA en OCTAVIA iV kunnen de organisatie en wedstrijdleiding ook gebruikmaken van de SUPERB iV, net als de OCTAVIA iV voorzien van een plug-in hybride aandrijflijn. ŠKODA biedt ook VIP-vervoer aan de jaarlijkse wedstrijdwinnaars, die opnieuw de kans krijgen om de Tour de France van dichtbij mee te maken.
Dit jaar wordt het peloton geleid vanuit een ŠKODA ENYAQ iV. De directeur van de Tour de France, Christian Prudhomme, gebruikt de volledig elektrische SUV als zijn mobiele commandocentrum. Hij zwaait aan het begin van elke etappe met de gele vlag door het zonnedak en leidt vervolgens de race vanuit de auto met behulp van geavanceerde communicatietechnologie.
Tijdens de Ronde van Frankrijk is het ŠKODA-logo wederom ook te zien op de groene trui voor de leider van het puntenklassement, dat de autofabrikant sinds 2015 sponsort. De winnaarstrofee van de Tour is dit jaar een creatie van ŠKODA Design en Peter Olah, Head of Interior Design bij ŠKODA.
Als partner van de officiële Tour de France-app zorgt ŠKODA ervoor dat wielerfans in de gaten kunnen houden wat er langs de route gebeurt. Naast de actuele rankings en een live ticker biedt de app ook realtime GPS-tracking, rijdersprofielen en nog veel meer. De app is gratis te downloaden en beschikbaar voor Android en iOS.
ŠKODA heeft al sinds de oprichting een sterke band met fietsen. Václav Laurin en Václav Klement richtten in 1895 een fietsenfabriek op in Mladá Boleslav. Daarmee legden zij het fundament onder ŠKODA AUTO zoals we dat vandaag-de-dag kennen. Als ‘motor achter de fietssport’ promoot ŠKODA het fietsen op verschillende niveaus. Naast de Tour de France en de Ronde van Spanje (‘Vuelta’) sponsort ŠKODA tal van andere internationale wielerwedstrijden.