Via Rabo ClubSupport gaven dit jaar ruim 30.300 clubs en verenigingen een bestedingsdoel op om hun initiatieven te verwezenlijken. Meer dan 460.000 mensen stemden tot en met oktober op de diverse maatschappelijke initiatieven.
Het aantal verenigingen dat bestedingsdoelen heeft opgegeven via Rabo ClubSupport is van 20.000 naar 30.300 gestegen vergeleken met 2019. Ook het aantal mensen dat gestemd heeft op de bestedingsdoelen liet een flinke stijging zien, en wel van 300.000 naar 460.000 dit jaar.
"We hebben de afgelopen maanden gezien dat het verenigingsleven in Nederland leeft als nooit tevoren”, vertelt Marielle Lichtenberg, directeur particuliere klanten van Rabobank. “Juist nu verenigingsleden niet of beperkt samen kunnen komen op hun club, komt hun steunbetuiging via de uitgebrachte stemmen als geroepen. Wij zijn er als Rabobank trots op dat wij al deze verenigingen samen met onze lokale banken én leden hebben kunnen ondersteunen in de vorm van kennis, netwerk en financiën."
Clubs en verenigingen vanuit heel het land hebben via Rabo ClubSupport hun initiatieven opgegeven waar Rabobank-leden vervolgens via de Rabobank-app op hebben gestemd. Zo brengt Stichting Young Talent Jazz jonge getalenteerde jazzmuzikanten in Rotterdam samen om in een orkest te spelen. Organiseert de bijenvereniging uit Varsseveld excursies richting de koolzaadvelden. En pakt de Franeker tafeltennisclub de organisatie voor een jeugdkamp in Leeuwarden op. Deze en zo nog duizenden andere maatschappelijke en sociale initiatieven kwamen dit jaar voorbij. Denk hierbij aan verduurzaming van clubhuizen, gezond voedselaanbod in kantines en voedselpakketten voor minima huishoudens. Maar ook lesprogramma’s voor kinderen, investeringen voor elektrisch vervoer en plannen om gezinnen met financiële problemen ook te kunnen laten sporten.
Door de coronamaatregelen moesten de lokale Rabobanken dit jaar creatief zijn om de cheques voor de bestedingsdoelen uit te reiken aan de clubs en verenigingen. Het uitgekeerde bedrag per initiatief is bepaald aan de hand van het aantal stemmen van Rabobank-leden. Hoe meer stemmen, hoe hoger het bedrag. De waarde van de cheques variëren van een paar honderd euro tot zelfs 5.000 euro per club. De totale bijdrage van de bank ligt daarmee naar schatting tussen de 15 en 20 miljoen euro.
Om de cheques corona-proof aan te bieden ontstonden er diverse creatieve initiatieven. Zo had de regio Tilburg-Waalburg een primeur. Voor het eerst vlogen er drones met Rabo ClubSupport cheques richting de winnende clubs en verenigingen. In Oosterhout werd er zelfs een heuse digitale televisie-uitzending gemaakt om de uitslag bekend te maken.
Alle clubs en verenigingen ontvingen een gepersonaliseerde video, waarin bekend werd gemaakt wat ze hebben gewonnen. Ludiek was het lied wat door Popkoor Starlight uit Sint Pancras is gemaakt; zij maakten als dank voor de steun een eigen versie van de campagnesong (‘Where everbody knows your name’ – Sophia Kruithof).
Rabo ClubSupport leverde dit jaar 170.000 nieuwe leden op voor de coöperatieve bank, waarmee het totale aantal nu ongeveer 2,2 miljoen Rabobank-leden bedraagt. Via ClubSupport zet de Rabobank haar kennis, uitgebreide netwerk en financiën in om zoveel mogelijk clubs en verenigingen te steunen. Het initiatief is een doorlopend programma voor verenigingsondersteuning waarbij een keer per jaar een landelijke campagne wordt gevoerd. In september 2021 zal de volgende editie van Rabo ClubSupport plaatsvinden.