Partners CPNB steunen #ikleesthuis-campagne

McDonald’s, Eye Wish, DPG Media en Hebban.nl sluiten zich aan bij de succesvolle #ikleesthuis-campagne van de CPNB en het gezamenlijke boekenvak, die moet bevorderen dat tijdens de coronacrisis meer boeken (thuis) worden (her)lezen en worden gekocht en geleend.

Ingegeven door de positieve effecten en de noodzaak boekverkoop te blijven stimuleren, wordt de #ikleesthuis-campagne de komende tijd nog verder uitgebreid. Bekende bedrijven en partners van CPNB haken aan met tal van (voor)lees en boekentips, zoals McDonalds en Eye Wish. Op deze manier hoopt CPNB zoveel mogelijk mensen die nu noodgedwongen thuis zitten, in aanraking te brengen met boeken en met verhalen die zorgen voor ontspanning en ontsnapping.

McDonald’s zet zich al langere tijd in voor leesbevordering via het Happy Meal Reader programma – bij elk Happy Meal de keuze uit een boekje of een speeltje. Nieuw is dat McDonald’s aansluit bij de #ikleesthuis campagne door ouders (voor)leestips en boekentips te geven om kinderen aan te zetten tot lezen. Deze actie heeft een ongekend groot bereik. Op 22 april lanceerde McDonald’s de activatie via Instagram Stories. Annemarie Swijtink, Director Marketing, Communications & Consumer Insight: “We zijn blij dat we juist nu de campagne kunnen doorvertalen en zo gezinnen met kinderen kunnen helpen bij het lezen. Als moeder van twee dochters (9 en 5 jaar) merk ik hoe belangrijk lezen is voor hun ontwikkeling en dat gun ik alle ouders. En ik vind lezen met mijn meiden ook gewoon erg leuk.”

Boekentips

Via #ikleesthuis zijn op diverse manieren veel boekentips verspreid. In mei zal de campagne naast deze tips met meer uitgebreidere inspirerende en prikkelende voorbeelden komen die tot lezen aanzetten. Herman Koch, Babs Gons, Suzanne Vermeer, Alma Mathijsen, Jan Siebelink, Marion Pauw, Thomas Olde Heuvelt, Yvonne Kroonenberg, Herman Brusselmans, Ilja Leonard Pfeijffer, Marion Bloem, Splinter Chabot en Teske de Schepper hebben speciaal voor #ikleesthuis een kort verhaal geschreven om iedereen die thuis zit een hart onder de riem te steken. Met deze 15 unieke korte verhalen, delen deze 15 toonaangevende en diverse schrijvers, hun verbeeldingskracht om lezers zo te inspireren en te laten zien wat een verhaal kan betekenen. Het boekenvak brengt de lezer zo, in tijden van sociale isolatie, op een toegankelijke manier in aanraking met diverse Nederlandstalige schrijvers en hun werk.

Mediapartner DPG Media gaat de verhalen zowel in tekst als met video’s van de schrijvers als allereerste via hun kanalen verspreiden. Zo versterkt en verrijkt het ook het DPG Media platform #NLblijftthuis. Bij partners Hebban.nl en onlinebibliotheek.nl zal men alle verhalen en video’s terug kunnen vinden en ook verder kunnen zoeken naar meer werk van deze auteurs. Hennie Mantel, manager Partnerships DPG Media: “Wij werken als DPG media al langer samen met CPNB, zo maken wij al enkele jaren een speciaal Boekenweek Magazine met AD en de regiotitels en publiceren wij elk jaar in Trouw het Boekenweekgedicht. In deze turbulente tijden, maken mensen extra tijd voor lezen. Met deze samenwerking kunnen wij enerzijds ons #NLblijftthuis platform verrijken en anderzijds boeken lezen stimuleren.”

Lezerscommunity Hebban.nl roept mei uit tot Mooiste Boeken Maand en vraagt alle lezers een top 25 aan te maken van de mooiste boeken die ze ooit hebben gelezen. Op basis van deze top 25’s zal op 1 juni de nieuwe Hebban 1000, de duizend mooiste boeken aller tijden, bekend worden gemaakt als perfecte start voor de Zomerlezen-campagne van de CPNB.
“De gehele maand mei publiceren we dagelijks de favoriete boeken van bekende en minder bekende lezers op Hebban. De perfecte inspiratiebron voor #ikleesthuis. Tenslotte mogen mooie boeken nooit vergeten worden!”, aldus Hebban-hoofdredacteur Sander Verheijen.

Na een samenwerking tijdens de Boekenweek sluit Eye Wish Opticiens aan bij de #ikleesthuis-campagne. Eye Wish ziet dat ruim 90% van de Nederlanders boven de 50 jaar hulp nodig heeft bij het lezen, maar hier niet altijd aan toegeeft. Dat is zonde, want er valt zoveel te lezen en er valt zoveel te zien. Het lezen van boeken verrijkt je leven in alle opzichten, ook (juist) wanneer we binnen moeten blijven. Naast een advies op maat voor een (lees)bril geeft Eye Wish daarom via #ikleesthuis ook leestips.

Dit kan alleen doordat zoveel (media) partijen binnen en buiten het boekenvak meedoen

Eveline Aendekerk, CPNB

Hoge bekendheid

Uit onderzoek van CPNB en marktonderzoeksbureau Team Vier blijkt de bekendheid van de #ikleesthuis-campagne opmerkelijk hoog is en dat bovendien door de campagne mensen meer zijn gaan lezen en boeken gaan kopen of lenen. De campagne wordt inhoudelijk goed beoordeeld, een ruime meerderheid vindt de boodschap sympathiek.
17% van de consumenten is bekend met #ikleesthuis; gezien de korte looptijd en het beperkte budget is dat een ongelooflijk hoog resultaat in merkbekendheid. Circa een kwart van de personen die thuis lazen en in aanraking kwamen met één van de campagne-uitingen, zegt dat deze een positieve invloed had op het leesgedrag. Circa een vijfde van de mensen die in aanraking kwam met de campagne en een boek kocht of leende is hierbij door de campagne beïnvloed.

Eveline Aendekerk, directeur CPNB: “Dat #ikleesthuis zo enorm aanslaat en ook echt tot (meer) lezen en kopen dan wel lenen aanzet is een fantastische bevestiging dat we op de goede weg zijn. Dat kon alleen doordat zoveel (media) partijen binnen en buiten het boekenvak meedoen. Door de krachten te bundelen maken we echt impact. Het onderzoek bewijst dat er frequenter gelezen wordt, ik hoop dat dat mensen ontspanning en verrijking geeft in deze onwerkelijke tijd. Als ik dit alles overzie kan ik niet anders dan trots zijn op het collectieve boekenvak en ons team. Als eerste sector hebben wij de handen ineengeslagen om al die mensen die nu thuis zitten een hart onder de riem te steken en tegelijkertijd ook het boekenvak te ondersteunen. Maar de boekensector heeft het desalniettemin -net als de hele culturele sector- zwaar, daarom hoop ik toch vooral dat al die lezers de weg naar hun favoriete boekwinkel of online-bibliotheek.nl blijven vinden.’