Het Oranje Fonds benadert en verbindt sinds november 2021 al haar doelgroepen vanuit de belofte ‘#jijdoetertoe’. Het doel hiervan is om mensen in beweging te brengen om ertoe te doen. Maar ook om de mensen die ertoe doen de aandacht te geven die ze verdienen. Het Oranje Fonds start nu binnen #jijdoetertoe een nieuw contentformat: Ertoe doen in 59 seconden. In de eerste reeks video's staan buurtprojecten centraal. Hierin kan de kijker in minder dan een minuut de bijzondere verhalen ontdekken van de sociale initiatieven die het Oranje Fonds versterkt en verbindt.
In de video's worden concrete voorbeelden gegeven hoe iedereen ertoe kan doen voor de buurt en iets kan toevoegen aan de samenleving. Dankzij de vele buurtprojecten die er zijn in ons land kunnen buurtbewoners weer voelen dat ze ertoe doen. Denk hierbij aan mensen die te maken hebben met eenzaamheid, armoede of een moeilijke thuissituatie. Meedoen in de samenleving begint namelijk in je eigen buurt.
Aandacht en tijd zijn schaars, zeker online. “Aandacht moet je verdienen", vertelt Annette Reijersen van Buuren, Hoofd Communicatie en Merk bij het Oranje Fonds. “We weten allemaal dat de hoeveelheid content die mensen op zich afgevuurd krijgen enorm is. Daarom zochten we naar een onderscheidend format waarmee we de aandacht kunnen pakken. In Ertoe doen in 59 seconden hebben we dat gevonden. We vragen minder dan een minuut van de kijker voor een boodschap die heel belangrijk is voor onze samenleving: draag iets bij aan jouw buurt en doe er op die manier toe voor anderen. Het format is dan ook gebouwd op gedragsveranderingsinzichten.”
Het format is onderdeel van de belofte ‘#jijdoetertoe’. Reijersen van Buuren: “Ertoe doen is een belangrijke waarde voor mensen. We maken deze belofte in onze campagnes zichtbaar aan de hand van metershoge streetart-portretten. Omdat we vinden dat iedereen ertoe doet en het verdient om gezien te worden. Met het format Ertoe doen in 59 seconden hebben we een toevoeging gevonden die ons helpt op een korte, krachtige manier onze boodschap neer te zetten. Zodat we nog meer impact kunnen maken in de samenleving. Want dat is waar het voor ons om draait.”
Naast de Ertoe doen in 59 seconden-video's is sinds 8 augustus een TVC te zien. Daarnaast zet het fonds OOH en social ads in om te laten zien dat de projecten die het Oranje Fonds steunt er heel lokaal, in diverse buurten, toe doen. En het is mogelijk een buurtbingo-spel aan te vragen. Door verschillende soorten buren ‘af te vinken’ kun je bingo krijgen. Dit is een mooie manier om het gesprek te starten met buurtgenoten en hen beter te leren kennen.
Nederland telt vele tienduizenden sociale initiatieven waarin mensen zich veelal vrijwillig inzetten voor anderen. Denk bijvoorbeeld aan projecten die eenzaamheid in buurten tegengaan en ervoor zorgen dat er voor iedereen een plek is in onze samenleving. Deze mooie initiatieven verdienen veel meer aandacht dan ze krijgen. De hoofdboodschap van de campagne is dan ook ‘Hier in de buurt doen we er samen toe’. Naast het benadrukken van het belang van buurtinitiatieven wil het Oranje Fonds het brede publiek met de campagne inspireren om er zelf nóg meer toe te doen in de eigen buurt. Manieren waarop dit mogelijk is zijn te vinden via oranjefonds.nl/buurt.
Verantwoordelijk bij het Oranje Fonds
Annette Reijersen van Buuren – Hoofd Communicatie & Merk
Rosanne Prinsen – Brandmanager
Nerina Vilchez – Content & Media Adviseur
Marinka Peerdemann – Communicatieadviseur Betrokken Samenleving
Floris Zijlstra – Adviseur Digitale strategie
Creatief concept & strategie - B.R.A.I.N. Creatives
Deborah Bosboom - creative/art director
Tim den Heijer - copy & strategy
59 seconden ertoe doen edits – Grow Media
Bart Boonstra – creatief directeur
Elke van Veenendaal – filmmaker & eindredacteur
TVC - Bandit Amsterdam
Hannah Padding - producer
Tobias Corba - regisseur
Online - Jalt
Sjoerd Reijnen
Media - Zigt
Caroline van Tulder
Britt van Dijk
Streetart
Street artist: Michel Velt
DTP – Romijn Design
Bob van Kordelaar