NN Group was dit jaar voor het tweede jaar hoofdsponsor en naamgever van North Sea Jazz. Remco Barbier, hoofd branding bij NN Group, kijkt trots terug op een bruisend en ook voor NN succesvol festival.
“We hebben genoten van de optredens en de geweldige sfeer”, vertelt Remco Barbier. “NN North Sea Jazz is ieder jaar weer bijzonder door de diversiteit van de muziekstijlen, de nieuwe ontdekkingen, de mix van jonge talenten en gevestigde namen én het enorme aanbod aan optredens.”
NN Group was voor het tweede jaar hoofdsponsor en naamgever van North Sea Jazz. In vergelijking met vorig jaar was er een aantal veranderingen in de activaties rondom en tijdens het festival. “We evalueren altijd al onze activaties”, zegt Barbier. “Op basis daarvan hebben we besloten om met de North Sea Late Night show van afgelopen jaar te stoppen, de succesvolle pop up expositie ‘Lust for Life’ van Ed vd Elsken een prominentere plaats te geven op Central Square en de activatie in Birdland te vernieuwen. Ook hebben we in samenwerking met de programmeurs van North Sea Jazz dit jaar een keuzetool online gelanceerd. Door het grote aantal optredens hebben veel bezoekers moeite hun eigen programma te bepalen. Ruim 15.000 mensen maakten gebruik van de keuzetool en ontvingen een programma op basis van hun persoonlijke voorkeuren.”
We kunnen niet ontkennen dat het merk NN buitengewoon goed zichtbaar is op het festival
Voor NN Group is North Sea Jazz zowel belangrijk voor relatiemarketing als branding van het NN merk. De verzekeraar ontvangt in drie dagen honderden gasten. Daarnaast is de naam van NN natuurlijk direct gekoppeld aan het festival waardoor het merk onderdeel is van het evenementenlogo en bijdraagt aan een grotere bekendheid van NN. Al in het eerste jaar had NN met 66% de hoogste sponsorbekendheid. Barbier verwacht dat dit percentage dit jaar hoger is. “Natuurlijk is het NN North Sea Jazz festival bijzonder geschikt voor relatiemarketing. We hebben gasten ontvangen in een mix van arrangementen voor Birdland (de VIP-ontvangstruimte van North Sea Jazz, red.) en ontvangsten op het NN Hudson Terrace. Tegelijkertijd kunnen we niet ontkennen dat het merk NN buitengewoon goed zichtbaar is op het festival. Ook in de uitzendingen van de NTR is ons merk veel in beeld in combinatie met fantastische muzikanten.”
Behalve dat North Sea Jazz een succesvol relatiemarketinginstrument is en bijdraagt aan de merkbekendheid, wordt het muziekfestival ook ingezet voor consumentencampagnes. Zo is bijvoorbeeld een winactie gedaan richting consumenten. Ook medewerkers krijgen de mogelijkheid om dagkaarten tegen een gereduceerd tarief te kopen. In lijn met de NN-campagne in Nederland ‘Er is maar één Nederlander zoals jij’ werd een film gemaakt van een vader en dochter die regelmatig het NN North Sea Jazz festival bezoeken.
Zeker als verzekeraar gaat NN in verband met compliance zeer zorgvuldig om bij het uitnodigen van relaties. Daarvoor is een gedegen proces ingericht, waarbij men nauw samenwerkt met de afdelingen Procurement en Compliance. NN heeft een Gift & Entertainment Policy waar alle uitnodigingen aan moeten voldoen. Alle genodigden worden geregistreerd in een systeem, zodat men weet wie er is uitgenodigd en ook wie er op het evenement zijn geweest.
Een van de nieuwe, en erg gewaardeerde, onderdelen van de activaties van dit jaar was ‘Homage to Heroes’. Bij ‘Homage to Heroes’ brachten bekende Nederlandse artiesten dagelijks een eerbetoon aan jazz- en soulhelden. Zo zong Trijntje Oosterhuis songs van Burt Bacharach, vertolkte Sabrina Starke een aantal nummers van Bill Withers en liet Shirma Rouse Birdland kolken met haar medley van Aretha Franklin-hits. ‘Homage to Heroes’ was mede mogelijk gemaakt door NN en is ontwikkeld in samenwerking met de programmeurs van het festival. “We geloven dat de combinatie van een Nederlandse artiest die bekende nummers brengt van jazzhelden veel mensen aanspreekt”, aldus Barbier. “Daarnaast draagt dit format ook bij aan het in stand houden van de muziek van de oude jazzlegendes – het bewaren van het muzikale erfgoed. Dit jaar waren substantieel meer mensen bij de speciale optredens aanwezig in Birdland. Vooral het optreden van Shirma Rouse met liedjes van Aretha Franklin viel in de smaak.” Voor Barbier is ‘Homage to Heroes’ volgend jaar voor herhaling vatbaar, maar de beslissing daarover wordt gezamenlijk met de festivalorganisatie genomen.
De pop-up expo van Ed van der Elsken is succesvol omdat het ontwerp en deze kunstenaar past bij de sfeer van het festival
Net als vorig jaar kreeg ook de samenwerking met het Nederlands Fotomuseum, waar NN Group collectie-partner is, opnieuw een plek op het festival. Dit jaar zelfs meer centraal met een pop-up museum op het Central Square van het festival. “De expositie van vorig jaar met zwart-wit foto’s van Ed van der Elsken van jazzconcerten uit de jaren ’60 werd goed gewaardeerd door de bezoekers van NN North Sea Jazz”, zegt Barbier, “maar was op de derde etage van Ahoy niet voor iedereen makkelijk vindbaar. Samen met het Nederlands Fotomuseum Rotterdam en Mojo was de conclusie wel dat een museale expositie echt een toevoeging is aan de beleving van de festivalbezoekers. Met de pop-up expositie ‘Lust for Life’ op het festival sluiten we goed aan bij het succes en de bekendheid van de ‘grote’ Lust for Life’ expo in het museum, die nog te zien is tot 6 oktober.”
Mede dankzij de nieuwe plek op Central Square steeg het aantal bezoekers van de expositie van 1100 vorig jaar naar 7000 dit jaar. De samenwerking met het Nederlands Fotomuseum gaat echter verder dan de pop-up expositie op het festival. Alle bezoekers van het NN North Sea Jazz krijgen op vertoon van hun festivalticket aan de kassa van het museum het tweede toegangskaartje gratis. Verder streek dit jaar ook het fringe festival North Sea Round Town neer in het Fotomuseum met diverse optredens. Barbier: “Al deze onderdelen dragen bij aan onze partnership-doelstelling om de kunst van het Nederlands Fotomuseum onder een bredere doelgroep buiten het museum bekendheid te geven en nieuwe bezoekers te trekken.”
Of in de toekomst meer Rotterdamse, of andere instellingen waar NN partnerships mee heeft, ook een plek kunnen krijgen op het festival kan Barbier niet zeggen. “Zoals gezegd: ieder jaar evalueren we onze activaties en maken daarna de plannen voor komend jaar. We sluiten samenwerking met andere Rotterdamse partners niet uit, maar ook samenwerking met culturele partners in Den Haag en Amsterdam is mogelijk. Een activatie als de pop-up expo ‘Lust for life’ van Ed van der Elsken is succesvol omdat het ontwerp en deze kunstenaar past bij de sfeer van het festival, en de samenwerking voor alle partijen meerwaarde biedt: de festivalbezoeker, de festivalorganisatie, het Fotomuseum en NN als collectiepartner. Wij geloven dat dit een belangrijke voorwaarde is voor een succesvolle activatie. Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe, verrassende activaties die een bijdrage leveren aan de beleving voor de festivalbezoeker, dus ongetwijfeld is er volgend jaar weer iets nieuws te beleven voor of tijdens het festival.”
Remco Barbier is een van de sprekers op het aanstaande Sponsorreport Jaarcongres op 24 september waar hij geïnterviewd wordt door Jan Paul de Wildt (Kumpany) over de sponsorstrategie, -partnerships en -innovaties van NN Group op sport en cultureel gebied. Kijk hier om in te schrijven.