NN Group en digitaal sportmarketingbureau TDE voegen een extra dimensie toe aan de hardloopervaring met de introductie van de Smart Medal.
De Smart Medal toont met foto’s en individuele statistieken het persoonlijke verhaal van de deelnemer aan een hardloopevenement. De loper kan een Running Story zelf personaliseren en eenvoudig via social media delen. Deelnemers aan de NN Zevenheuvelenloop hebben op 18 november de primeur.
De Smart Medal is een echte medaille, voorzien van een NFC-chip. Deelnemers aan een hardloopevenement scannen de chip op de medaille met de gratis Smart Medal app, beschikbaar voor iOS en Android, op hun smartphone. De loper kan vervolgens door zijn persoonlijke verhaal gaan, met daarin een fraaie terugblik op het hardloopevenement en de geleverde prestatie.
Na de NN Zevenheuvelenloop is de NN Egmond Halve Marathon het volgende hardloopevenement waar de deelnemers de Smart Medal in ontvangst kunnen nemen.
Lennart Boven, managing partner van digitaal sportmarketingbureau TDE: "We brengen mensen graag dichterbij hun favoriete sport en benutten daar de nieuwste technologie voor. Lopers hoeven hun medaille slechts tegen hun telefoon aan te houden om hun prestatie opnieuw te beleven. De NN Running Stories die bij de NN Zevenheuvelenloop worden gegenereerd bevatten nu al data uit tientallen bronnen. We gaan de Running Stories - die straks voor alle sponsors en eventorganisaties beschikbaar zijn - in de toekomst voortdurend verrijken, bijvoorbeeld met audio. Medailles die lopers aan hun deelname bewaren, belanden vaak ergens in een kast of la. Daar brengen we met de Smart Medal verandering in.”
De lancering van de Smart Medal past in een wereldwijde ontwikkeling waarin voorheen offline apparaten verbonden worden met het web. Ruud Dankers, binnen TDE verantwoordelijk voor innovatie: “De medaille behoort vanaf nu ook tot de Internet of Things, een lang gekoesterde wens van ons bureau. Met de app hebben we een ecosysteem ontwikkeld om alle medailles te bewaren en op ieder moment terug te kunnen kijken op je prestatie."
Remco Barbier, Head of Branding bij NN Group, voegt daaraan toe: ‘Met de Smart Medal geven we lopers een persoonlijke, digitale herinnering aan de prachtige prestatie die ze hebben geleverd. Wij zijn er trots op dat we de Smart Medal introduceren in de hardloopsport. Alles verandert in de sportwereld, maar de medaille is altijd hetzelfde gebleven en daar brengen we nu verandering in. Het ontvangen van een medaille na de finish is voor veel hardlopers een belangrijke herinnering aan de geleverde prestatie. Dit moment wordt nu nog specialer met de introductie van de Smart Medal."
Meer informatie over Smart Medal vind je op www.smartmedal.io .
NN Group is in 2014 gestart met sponsoractiviteiten in de hardloopsport. Inmiddels is men sponsor van het NN Running Team en tientallen hardloopevenementen in Europa en Japan. In Nederland is NN sponsor van de NN Marathon Rotterdam, NN CPC Loop Den Haag, de NN Zevenheuvelenloop en vanaf 2019 ook de NN Egmond Halve Marathon. De sponsoractiviteiten zijn erop gericht om mensen te helpen bij het behalen van hun doelen. Dit gebeurt onder andere door begeleiding met het pacing team en vernieuwende activaties zoals de hardloopsupporter en het juichmoment. Met deze activiteiten wil NN Group hardlopers stimuleren hun doel te behalen of vieren dat hun doel behaald is.