Op 9 oktober - de Dag van de Duurzaamheid - lanceerde Plastic Whale een nieuwe online mini-documentaire. In ‘De Plastic S(l)oep’ ontmoet onderzoeksjournalist Jeroen Smit vier duurzame rolmodellen die strijden tegen de plastic problematiek. De film maakt deel uit van het partnership tussen Plastic Whale en NN Group. Kumpany ontwikkelde het format en videobureau BetterMatter tekende voor de productie.
"Dat steeds meer mensen zich bewust zijn van de desastreuze gevolgen van de groeiende berg plastic afval is een mooie start. Maar er is meer nodig, en snel". Dat is de boodschap van Plastic Whale met NN Group in de documentaire. Elk jaar wordt wereldwijd zo’n honderd miljard dollar aan plastic weggegooid. Omdat al die flessen, rietjes en tandenborstels niet vergaan, groeit de plastic soep onverminderd hard door. Nederland heeft als doel om in 2030 de helft minder nieuw plastic te gebruiken en wil in 2050 naar een economie zonder afval, waarbij alles draait op herbruikbare grondstoffen. Om tot die circulaire economie te komen, moet er eerder vandaag dan morgen een heleboel veranderen.
Plastic Whale, opgestart door Marius Smit, is een sociale onderneming met een missie en enthousiasmeert mensen om actief een bijdrage te leveren aan de strijd voor plasticvrij water. De online documentaire vertelt de inspirerende verhalen van Saskia Studer (The Great Bubble Barrier), Lars van Zutphen (Morssinkhof Rhymoplast), Nicholas Heiner (Olympisch zeiler) en Eric van Eerdenburg (Mojo/Lowlands). In één van de Plastic Whale boten van grachtenplastic vaart Jeroen Smit door Amsterdam. Onderweg pikt hij de boegbeelden op die ieder op hun eigen manier het plasticprobleem aanpakken. Ze laten de urgentie zien én zijn het bewijs dat we met elkaar snel in actie kunnen komen. Jeroen Smit: "Ik ben onder de indruk van hun creatieve ideeën. Er moet echt iets veranderen in het gebruik en hergebruik van plastic, dat is wel duidelijk."
NN Group ondersteunt Plastic Whale met de financiering van deze film. Eerder ondertekende NN een belofte om haar kantoren zoveel mogelijk plasticvrij te maken. Deze ‘NN Plastic Pledge’ en de samenwerking met Plastic Whale is voor NN Group onderdeel van een breder programma om haar eigen kantooromgeving verder te verduurzamen.
Van bewustzijn naar daadkracht: dat is de rode draad van deze mini-documentaire. Vanaf 9 oktober is ‘De Plastic S(l)oep’ voor iedereen gratis te bekijken bij Plastic Whale: www.plasticwhale.com . Wie na het bekijken van de film direct in actie wil komen, vindt op deze site praktische tips om zich aan te sluiten bij de missie van Plastic Whale.
Plastic Whale
Marius Smit, Jutta van Ballegooijen
NN Group
Erik van Leeuwen, Remco Barbier
Kumpany
Creatie: Floris Kruijer, Mark Beuving
Strategie: Jan Paul de Wildt
Account: Brechtje Peters
BetterMatter
Regie: Floris Kruijer
Dop: Laurens Verwoest
Producer: Jennifer Bootsma
Editor: Zoey van der Heijden