Naturalis en Albert Heijn zetten insecten in de schijnwerpers

Vanaf maandag 18 maart zetten Naturalis Biodiversity Center en supermarktketen Albert Heijn samen insecten in de schijnwerpers.

In een nieuwe spaarcampagne spelen insecten de hoofdrol en kunnen kinderen alles leren over het belang van tientallen meer én minder bekende insecten.
"Naturalis weet al veel langer dat het slecht gaat met de biodiversiteit en de insecten in Nederland", laat Naturalis weten. Het kennisinstituut vindt het belangrijk dat iedereen die daar iets aan kan doen, dat ook weet. Albert Heijn realiseert zich als geen ander hoe belangrijk insecten zijn voor producten in de supermarkt: zonder insecten zouden er bijvoorbeeld geen aardappelen, groente en fruit meer zijn.

Onderdeel van de spaarcampagne is een educatief verzamelalbum waarin boeren en verschillende biologen, waaronder Freek Vonk, de lezers meenemen op insectensafari. In het album staat informatie over veertig verschillende insecten, hun kenmerken, natuurlijke leefomgeving en belang, bijvoorbeeld voor onze voedselvoorziening. In de bijbehorende AH Insecten app komen alle insecten in detail tot leven door middel van augmented reality (AR). Naturalis, Albert Heijn en Freek Vonk roepen ook iedereen op om mee te tellen tijdens de Nationale Bijentelling in het weekend van 13 en 14 april.

Naturalis en Albert Heijn onderstrepen het belang van biodiversiteit. De afgelopen vijftig jaar is het Nederlandse landschap voor insecten namelijk steeds minder aantrekkelijk geworden. Vincent Kalkman, entomoloog van onderzoeksinstituut Naturalis: “Veel soorten hommels en vlinders zijn afgelopen jaren verdwenen uit het boerenland. Met beter beheer van wegbermen, aanpassingen in de landbouw en het verminderen van het gebruik van pesticiden kunnen we dat hopelijk terugdraaien. Dat is niet alleen mooier voor het landschap maar ook beter voor de natuur.”

Anita Scholte op Reimer, directeur Kwaliteit & Duurzaamheid bij Albert Heijn is een groot voorstander van alternatieve teeltmethoden waardoor nuttige insecten en verstuivers beter hun werk doen. “We werken al jaren succesvol samen met onze telers en met partners als Natuur & Milieu om het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen stap voor stap drastisch te verminderen. Ook stimuleren we bijvoorbeeld onze aardappeltelers om jaarlijks kilometers akkerranden in te zaaien met een speciaal mengsel van bloemen en kruiden.”

Zo neemt de biodiversiteit rondom de akkers toe en trekken de boeren natuurlijke ‘bestrijders’ als lieveheersbeestjes en sluipwespen aan, en belangrijke verstuivers als wilde bijen. Scholte op Reimer wijst op het belang hiervan: “Insecten hebben alles te maken met ons eten. Zonder bijen en zweefvliegen is het telen van appels en peren een stuk lastiger. Zonder hommels zijn er geen tomaten en is er geen tomatensaus voor pizza’s.”

Plaatjes

Albert Heijn kent een lange geschiedenis op het gebied van zeer populaire educatieve spaaracties. In de afgelopen jaren lanceerde de supermarktketen Dino Plaatjes (2016), Reis door de Ruimte (2017), Ontdek de wondere wereld (2017), Tech is te Gek (2018) en Moestuintjes (2015, 2016, 2017 en 2018). Van 18 maart tot en met 14 april zijn de insectenplaatjes en -tattoos te sparen bij Albert Heijn.