Met nog minder dan 100 dagen te gaan tot de uitgestelde Olympische Spelen in Tokyo, grijpen de koplopers van Nederland Waterstofland het moment aan om aandacht te vragen voor de kracht van Nederland als waterstofland. Onder de noemer Missie H2, een initiatief van Gasunie, Groningen Seaports, Remeha, Shell, Stedin Groep, Toyota en Port of Amsterdam, wordt samen met de ambassadeurs van TeamNL bekendheid gegenereerd voor waterstof als pijler onder de klimaatambities van Nederland. De campagne met als boodschap ‘Samen maken we Nederland Waterstofland’ is 15 april gelanceerd.
In de campagne laten Olympische sporters Marit Bouwmeester, Kiran Badloe, Ferry Weertman en andere Olympische en Paralympische watersporthelden zien dat als we nú koers kiezen, we straks met zijn allen de spetterende energie van waterstof ervaren.
"En dat is nodig", zeggen de initiatiefnemers. "Want als we niet nú opschalen naar grootschalige waterstoftoepassingen raken wij op achterstand ten opzichte van onze buurlanden, halen wij de klimaatdoelen niet en maken we onvoldoende gebruik van het nationale verdienvermogen van waterstof. Reden genoeg voor dit waterstofconsortium om de noodklok te luiden!"
"Door de verbondenheid met wind en water, is Nederland uitstekend gepositioneerd om hét waterstofland van Europa te worden", zegt Missie H2. "We hebben alles in huis: de Noordzee voor offshore wind, zeehavens, kennis, en de infrastructuur. Maar dan moeten wij vandaag uit de startblokken: Samen maken we Nederland Waterstofland!"
Vorige week presenteerden 80 Nederlandse bedrijven hun waterstof-commitments aan de overheid. Het Nederlands bedrijfsleven wil daarmee daadkracht tonen en de investeringsbereidheid voor het versnellen van de waterstofeconomie, voor de werkgelegenheid, voor de economie én voor het klimaat.
Ulco Vermeulen, Raad van Bestuur van Gasunie, één van de Missie H2-partners: 'De vergelijking waterstoftransitie en topsport is perfect. Op dit moment bereiden nationale sportfederaties, Olympische en Paralympische Comités en bovenal onze atleten zich met volle toewijding en eensgezindheid voor op het grootste sportevenement ter wereld. Dat is exact de reden waarom wij nu met volle energie inzetten op een groene toekomst met waterstof. Overheid, bedrijfsleven en kennisinstituten moeten nu eenzelfde visie, focus en daadkracht tonen als onze topsporters. Met minder gaan wij het niet redden.”
In de campagne wordt nauw samengewerkt met TeamNL en de watersportbonden KNZB, KNRB en het Watersportverbond. Onze watersporters kennen de kracht van wind en water als geen ander. Daarom zijn we zo trots op TeamNL en dan met name onze meervoudig Olympisch, Paralympisch, Wereld-, Europees en Nederlands kampioenen: Marit Bouwmeester, Ferry Weertman, Kiran Badloe, Liesette Bruinsma, Ilse Paulis en Marieke Keijser.
De campagne voor Missie H2 is ontwikkeld en wordt begeleid door Triple Double en TDE.