Afgelopen weekend organiseerde MOJO Concerts twee festivals: Woo Hah x Rolling Loud en Down The Rabbit Hole. Met hun specifieke publiek en programmering boden beide festivals drie dagen lang een mooie gelegenheid voor merken om uit te pakken. Hoe zagen de merkactivaties op beide festivals eruit?
Allereerst de grootste overeenkomsten tussen beide festivals. Allebei duren ze drie dagen en worden ze gehouden in een sfeervolle, bosrijke omgeving aan een meer: in Beuningen de Groene Heuvels en in Hilvarenbeek de Beekse Bergen. De verschillen tussen beide festivals zijn aanzienlijker. De gemiddelde leeftijd van de bezoeker aan Woo Hah x Rolling Loud ligt met ongeveer 23 jaar veel lager dan de 32 jaar van DTRH (bron: Partyflock). Het hip-hop festival heeft wel een diverser en multi-cultureler publiek dan DTRH. De verhouding man / vrouw is wat meer gelijk bij DTRH dan bij Woo Hah.
Dat Woo Hah een jonger publiek trekt heeft gevolgen voor de activaties. Bij Woo Hah is het direct duidelijk dat TikTok, Mascotte of Samsung de sponsor is van een activatie of podium. Bij DTRH zijn de gesponsorde podia wat meer geïntegreerd in de hele festivalbeleving. Dat maakt dat de afzender daar soms minder direct aanwezig is. Zoals bij de openluchtclub The Bizarre van Royal Bliss, waar men 's ochtends een van de drie verschillende dagelijkse dans masterclasses kon volgen en 's avonds in tropische setting (inclusief palmbomen) cocktails kon drinken op basis van Royal Bliss en Fuze Tea. Royal Bliss was in ieder geval minder duidelijk aanwezig dan Snipes op het hoofdpodium op Woo Hah!
Interessant deze zomer is te kijken hoe Heineken zijn Silver bier op de vele festivals communiceert. Bij ieder festival wordt daarbij gekeken naar een eigen invulling. Bij Woo Hah was overigens alleen Silver als pils te krijgen, in tegenstelling tot DTRH. De programmering van Heineken Silver in de Rex op DTRH was dusdanig sterk dat er flinke rijen ontstonden om binnen te komen.
Heineken was op DTRH ook met Desperados aanweźig. De Porto Parties powered by Desperados, een heel weekend lang party met bier, was zeer in trek!
Interessante activaties om de bezoekers te binden waren TikTok op Woo Hah en Prime Video Casting Agency op DTRH. In de door reclame- en fieldmarketingbureau Megawatt opgezette activatie konden bezoekers bij TikTok in vier speciaal ingerichte containers korte video’s maken waarbij elke studio ingericht was op een van de optredende artiesten. Het platform gebruikte ook zelf verschillende content creators rondom het festival. TikTok stonď op Woo Hah natuurlijk in het hart van de doelgroep.
Prime Video Casting Agency ging op DTRH op zoek naar onontdekt talent onder het publiek. Professionele regisseurs zoals Marc Willard, Roxanne Stam en Caston Cohen Rodriques vroegen potentiële kassamagneten van de tribune om beroemde scènes na te spelen – inclusief mede-acteurs en -actrices waaronder Achmed Akkabi en Loek Peters, sets, licht, kostuums, special effects, generale repetitie en on-point backstage. Door mee te doen maakte men zelfs kans op een kleine rol in een nieuwe Amazon Original.
Een andere vorm van participatie was er ook bij de Lil Cube, dit jaar in samenwerking met TuneCore. TuneCore is een digitale muziekdistributeur waarmee artiesten, en in feite iedereen, hun muziek op meer dan 150 streaming platforms over de hele wereld kunnen verspreiden. Op het kleine podium in de kubus stond een aantal van de meest hotte hiphop-acts uit België en Nederland die via TuneCore hun muziek delen. Opkomende artiesten en producers onder de festivalbezoekers konden in de Lil Cube een QR code scannen om zo hun nieuwe single gratis te releasen via TuneCore.
Beide festivals liggen aan een meer waarin ook gezwommen mag worden. DTRH weet in zijn aankleding en activaties het water meer en beter te gebruiken dan Woo Hah. Zo was er bij DTRH een Surf Shack, de Tramontana en het fraaie Fuze Tea Island, waar men kon suppen.
Samsung wil deze zomer met de spectaculaire Samsung Tunnel Experience Unfold Your World voor een onvergetelijke festivalervaring zorgen. In een mysterieuze tunnel van bijna 23 meter lang kan worden genoten van een bijzondere ervaring met muziek, lichtspektakels, digital art en technologie. Unfold Your World is deze zomer op drie festivals aanwezig: Amsterdam Open Air, Solar en Woo Hah. Samsung ontwikkelde de audiovisuele show in samenwerking met brand activationbureau Playground.