Op initiatief van ING heeft singer-songwriter MEAU een speciaal nummer geschreven voor de opening van de Vermeer-tentoonstelling in het Rijksmuseum. Als hoofdsponsor van het Rijksmuseum brengt ING muziek en Vermeer samen met als thema ‘Friends Meet Again’.
Het openingsmoment van de tentoonstelling Vermeer en de samenwerking met MEAU zijn mogelijk dankzij ING, hoofdsponsor van het Rijksmuseum sinds 2005. Het nummer heet ‘Als Thuis’ en is geïnspireerd door verschillende werken van Johannes Vermeer. De collectie van het Rijksmuseum is voor MEAU niet onbekend aangezien zij vier jaar bij het museum heeft gewerkt.
De tentoonstelling Vermeer in het Rijksmuseum is de grootste tentoonstelling van de schilder ooit: 28 werken van de meester worden tussen 10 februari en 4 juni getoond in het Rijksmuseum.
MEAU: "Ik vind het een grote eer dat ik een lied heb mogen schrijven voor de tentoonstelling Vermeer in het Rijksmuseum. Ik ken het Rijksmuseum goed. Ik heb er gewerkt en mijn moeder werkt er nog steeds. Ik weet dus uit eigen ervaring hoe mooi kunst is, en wat voor emoties dat oproept bij mensen. Dat ik nu een stem mag geven aan verschillende personages van deze meester vind ik heel erg bijzonder."
Yolanda van Die, verantwoordelijk voor Brand, Marketing en Communicatie bij ING Nederland: “We zijn ontzettend blij met deze bijzondere samenwerking tussen een jong talent als MEAU, ING en het Rijksmuseum. Met deze combinatie van muziek van MEAU en de video met de wereldberoemde werken van Vermeer komt het thema ‘Friends Meet Again’ tot leven. Enkele jaren geleden brachten we de stem van Rembrandt tot leven. Nu krijgen kijkers van de muziekvideo een unieke en herkenbare kijk op het werk en de personages van deze grootmeester waaronder ‘Het meisje met de parel’ en ‘Het melkmeisje’. Zo maken we kunst toegankelijk voor jongeren.”
Hendrikje Crebolder, director Development & Media Rijksmuseum: “Voor deze tentoonstelling zijn we er in geslaagd om de grootste verzameling van werken van Vermeer ooit bij elkaar te brengen in het Rijksmuseum. Ik ben heel trots te kunnen zeggen dat MEAU onze collega was en dat we nu weer met haar mogen werken. Haar nummer in combinatie met de muziekvideo is een ontzettend mooie manier om vooral jonge mensen te bereiken. Dat wij zo een nieuwe generatie kennis kunnen laten maken met Johannes Vermeer is fantastisch.”
ING heeft een wedstrijd verbonden aan de videoclip bij het nummer. Wie de 3 Vermeer personages in de clip van MEAU herkent maakt kans op 2 kaarten voor de Vermeer tentoonstelling in het Rijksmuseum op vrijdagavond 3 maart! De actie loopt t/m 26 februari 2023.
ING oriënteert zich in zijn sponsorbeleid afgelopen jaar steeds vaker op (Nederlandse) muziek. Zo is ING hoofdsponsor van de concerten van The Streamers en was ING op 3 februari partner van de uitreiking van de Qmusic Top 40 Awards in Rotterdam Ahoy.