Lowlands omarmt La Terraza by Nespresso

Een van de opvallendste en mooiste bouwwerken op Lowlands dit jaar was La Terraza by Nespresso. Roderik de Maar, Marketing Communication Manager bij Nespresso, vertelt hoe de succesvolle activatie tot stand is gekomen.

Hoe is Lowlands bevallen?
Roderik de Maar: “We kijken terug op een hele succesvolle activatie op Lowlands. Het was de eerste keer dat wij met het merk Nespresso naar Lowlands zijn gegaan. Daar zit vooraf natuurlijk een bepaalde strategie en gedachte achter, maar wat je in je hoofd hebt en op papier zet moet ook altijd weer uitkomen. We zijn niet over een nacht ijs gegaan wat betreft de samenwerking en de uitvoering, maar we zijn positief verbaasd over de wijze waarop de Lowlands-bezoeker Nespresso omarmd heeft.”

Veel mensen denken bij Nespresso aan de commercials met George Clooney. Met deze activatie gaan jullie een andere richting op?
“Ik zou het geen koerswijziging willen noemen, eerder een aanscherping van de strategie. We zijn George Clooney erg dankbaar hoe hij Nespresso op de kaart heeft gezet. En dat blijft in de toekomst zeker zijn waarde houden. We zien ook dat we de consument op andere plekken en via andere kanalen moeten bereiken en beraken om er voor te zorgen dat ze op de hoogte blijven van het merk Nespresso en de koffie die wij schenken. Als gevolg daarvan zijn we bij Lowlands uitgekomen omdat bleek dat we daar iets konden neerzetten dat erg aansluit op hetgeen wij willen uitstralen en waar een doelgroep rondloopt die voor ons erg interessant is.”

De consument waar wij ons op richten verwacht meer van een merk dan alleen een mooi verhaal

Roderik de Maar (Nespresso)

Pitch

“Als je een jongere doelgroep aan je wilt binden moet je kritisch kijken naar de kanalen waarmee je het beste deze doelgroep kunt bereiken. Een misverstand is dat er in die doelgroep helemaal geen televisie meer wordt gekeken. Dat is niet zo. Je moet zeker nog televisie inzetten, want er is geen effectiever middel dan dat. Alleen: om de consument uiteindelijk te overtuigen is dat niet genoeg en moet je meerdere kanalen inzetten. De consument waar wij ons op richten is kritisch en verwacht meer van een merk dan alleen een mooi verhaal. Men wil het merk ervaren en het ondergaan.”

Dan zijn er tal van mogelijkheden om dat te doen. Waarom Lowlands?
“Het voordeel van Lowlands is dat het natuurlijk een logische plek is om met koffie aanwezig te zijn. Proeven is geloven is kopen. Een gaming- of esports-platform past bijvoorbeeld minder bij de doelstellingen die we hebben. De bezoeker van Lowlands is een sociaal mens en besteedt veel tijd aan zijn vrienden. Daar hoort koffie bij. En met Lowlands kun je drie dagen lang een grote doelgroep bereiken. De uiteindelijke keuze voor Lowlands was snel gemaakt. We hebben goed onderzocht wat het festival ons zou kunnen brengen. Als die resultaten vertellen dat dit het juiste podium is, dan levert dat intern geen discussie op. Natuurlijk wordt die keuze ook met Nespresso internationaal afgestemd, maar ook daar hebben we niet lang hoeven discussiëren dat dit voor de Nederlandse markt een juist platform is.”

Jullie hadden een bureaupitch uitgeschreven hoe de doelgroep het beste kon worden bereikt. Wat waren de belangrijkste onderdelen van die pitch?

“In de pitch zaten eigenlijk maar twee elementen: duidelijk omschreven kenmerken van de doelgroep en een doelstelling. Dat het Lowlands moest zijn was niet een van de randvoorwaarden. Het winnende bureau Kumpany kwam zelf met dat voorstel.”

Wat was voor jullie de doorslaggevende factor in hun propositie?
“Dat was een combinatie van de kwaliteit en de drive van het team en de kwaliteit van het werk dat ze leverde. En ze hebben ons uitgebreid meegenomen in hun overwegingen. Ze lieten blijken dat ze het merk Nespresso en de doelgroep goed kenden en ook het platform Lowlands goed kenden.”

We hebben de consument gevraagd wat zij van een merk als Nespresso op Lowlands verwachten. Daar hebben we goed naar geluisterd.

Roderik de Maar (Nespresso)

Lowlands heeft een kritisch publiek, maar heeft met Erik van Eerdenburg ook een kritische directeur met een duidelijke mening over hoe merken aanwezig zijn op het festival. Hoe is het overleg met Lowlands verlopen?
“We zijn vanaf het allereerste begin met Lowlands, Mojo Concerts en Kumpany om de tafel gaan zitten over ieders doelstellingen en de wijze van activeren. Een deel van het succes van het verhaal is zeker dat we niet iets hebben willen doordrukken. We hadden wel een bepaald idee met een bepaalde doelstelling, maar we zijn met alle partijen gaan praten hoe we dat het beste konden verwezenlijken. We hebben de consument gevraagd wat zij van een merk als Nespresso op Lowlands verwachten. Daar hebben we goed naar geluisterd. We zijn naar Lowlands gegaan met de vraag hoe zij onze rol op het festival zagen en hoe we onze aanwezigheid het beste konden invullen. Vervolgens heeft Kumpany daar een goed concept en uitwerking op bedacht. We hebben zo goed mogelijk proberen in te spelen op de behoeften van meerdere partijen. Eigenlijk heeft dat niet tot veel discussies geleid, en dat is vooral doordat we vanaf het begin gedegen onderzoek onder de doelgroep hebben gedaan. Wij konden bij Lowlands aangeven waar hun doelgroep in geïnteresseerd is en behoefte aan heeft. Daarin verschilden we nauwelijks van mening.”

Jullie stonden met La Terraza op een uitstekende plek op het festivalterrein.
“Het was ook een van de weinige plekken waar het kón staan. Met zijn 20 meter breed, 15 meter diep en acht meter hoog was het nogal een ding wat we hebben neergezet! Je had bovenop een geweldig overzicht over het terrein. En vlak tegenover de Heineken-tent werd het ook een plek waar je volop van de optredens die daar waren kon genieten. We werden daarmee voor de Lowlands-bezoeker een plek waar ze even konden ontspannen en weer opladen voor de rest van het festival. Dat wilden we graag mogelijk maken. En het was ook duidelijk dat het gefaciliteerd werd door Nespresso. Als kers op de taart werd het traditionele eindinterview met Erik van Eerdenburg ook vanaf La Terraza uitgezonden.”

Als extra was er een ‘secret getaway’.
“Als je op Lowlands staat wil je de bezoeker een extra ervaring meegeven. Dus behalve dat het een plek om te ontspannen was, hebben we ook gekeken hoe we binnen het concept nog een extra ervaring konden aanbrengen waardoor je er echt even helemaal uit bent. La Terraza nodigde uit om het een beetje spannend te maken en er een ‘geheim’ in te bouwen dat men zelf moest ontdekken en dat doorverteld zou worden om wat buzz rondom La Terraza te creëren.

Hoe zijn jullie op de naam La Terraza gekomen?
“Er was ons geadviseerd om de activatie een naam te geven. Tot kort voor Lowlands hadden we echter nog geen geschikte naam gevonden, totdat we op La Terraza uitkwamen. Dat heeft meerdere betekenissen. Het is natuurlijk een terras, het is terrasvormig opgebouwd en de opbouw in lagen past bij de aanlegvorm van koffieplantages die terrasvormig zijn. Dat gaf een directe link naar onze herkomst.”

Met de sponsorfee en de ongetwijfeld flinke activatiekosten is het een hele investering voor drie dagen. Kun je dat terugverdienen?
"
Kwaliteit heeft nu eenmaal een prijskaartje. Iedereen was er van overtuigd dat het elke euro waard was. We zijn ook slim geweest in het gebruik van materialen en het lichtplan. Licht is op zich niet duur. We zijn bovendien heel duurzaam te werk gegaan, waarbij bijvoorbeeld alle planten gehuurd of geleased zijn en na afloop weer teruggebracht naar de kweker. Duurzaamheid is vanzelfsprekend een belangrijk onderdeel voor alle partijen. Dat moet goed geregeld zijn en daar wil je ook geen vragen over krijgen.”

Het aantal koffiecocktails dat gedronken is heeft onze inschatting ver overtroffen

Roderik de Maar (Nespresso)

Conversie

Belangrijk bij een dergelijke activatie op een festival is de conversie. Hoe hebben jullie die gerealiseerd?
“De bezoeker kon tijdens Lowlands een QR-code scannen waarmee ze twee dagen na Lowlands een sleeve voor onze koffies toegestuurd kregen. Vooraf konden mensen voorstellen indienen voor koffiecocktails door het kiezen van een aantal ingrediënten en daar een naam aan te geven waarmee ze kans maakten op twee tickets voor Lowlands plus een verblijf op de Glamping (de luxe camping van het festival). La Terraza is onderdeel van een langere en bredere strategie. Eén keer Lowlands is niet voldoende om de doelgroep en masse aan Nespresso te krijgen. We zien in onze cijfers dat het effect heeft, alleen het is onderdeel van een groter geheel. Daarmee moet je het ook de kans geven.”

Dat betekent dat Nespresso volgend jaar terugkomt op Lowlands?
“Het is goed bevallen. De resultaten zijn goed. Op basis daarvan zijn we nu aan het kijken wat de vervolgstappen worden en hoe we de komende periode gaan invullen. Daar spelen meer factoren in mee dan alleen het succes van Lowlands. Maar het is goed om deze ervaring daarin mee te nemen.”

Wat zou je in dat geval anders doen?
“Eigenlijk is dat bijzonder weinig. Alles wat we bedacht hebben is uitgekomen. Het enige waar wij ons over verbaasd hebben zijn de soorten koffie die door de Lowlands-bezoeker worden genuttigd. We hadden daar in samenspraak met Lowlands een inschatting van gemaakt. Het aantal koffiecocktails dat gedronken is heeft onze inschatting echter ver overtroffen. Ook de verhouding espresso, cappuccino en koffie lungo was anders dan vooraf ingeschat. Dat is wel een goede learning voor een volgende keer.”

Lowlands zou als pilot dienen voor een Europese uitrol van La Terraza op andere festivals?

“Het klopt dat Nederland binnen Nespresso het eerste land is waar we zo’n concept neerzetten. Er is ook een aantal landen dat interesse heeft getoond hoe we dit gedaan hebben. Het is vervolgens aan die landen of dat een vervolg krijgt. Er is geen Europese strategie om dit in de toekomst op festivals neer te zetten.”

Fotografie: Floris Heuer en Lisa Maatjens