KNVB en kledingsponsor Nike presenteren vandaag het nieuwe uit-tenue van het Nederlands elftal. Het nieuwe uit-tenue combineert de nationale kleuren oranje en wit met een uniek grafisch ontwerp dat staat voor de snelheid en aanvallende manier van spelen van Oranje. Op de borst pronkt de oranje leeuw.
Het witte uitshirt is een weerglans van het klassieke oranje thuistenue van het Nederlands elftal. De Nederlandse grafisch ontwerper en typograaf Wim Crouwel ontwierp een speciaal lettertype voor de namen en rugnummers waardoor het tenue memoreert aan het succesvolle Oranje uit de jaren zeventig. De traditionele V-kraag met de Nederlandse kroon in de nek geven het shirt een klassieke uitstraling. Nike heeft zijn dry-fit technology gebruikt bij het shirt. Door het grafisch ontwerp springende broeken het meest in het oog. De lichte, witte strepen op de oranje broeken moeten het gevoel van beweging en snelheid accentueren. De witte sokken met oranje Nike-swoosh completeren het nieuwe tenue.
Bondscoach Guus Hiddink is tevreden over het nieuwe uittenue: "Het is een mooi en klassiek tenue, dat met de nostalgische leeuw op de borst herinnert aan het uitshirt van Oranje in 1974. Uitkomen voor het Nederlands elftal is een eer en met deze nieuwe tenues zullen de spelers met nog meer trots Nederland op het veld vertegenwoordigen.”
Oranje-international Gregory van der Wiel was betrokken bij de productie van het nieuwe shirt: "Dit is een heel mooi tenue, fris maar klassiek, en het symboliseert de Nederlandse kracht. Als ik het aantrek voel ik me geïnspireerd om goed te spelen voor mijn land, het team en de fans.”Het Nederlands elftal speelt voor het eerst in het nieuwe uit-tenue op dinsdag 31 maart in de wedstrijd tegen Spanje in de Amsterdam ArenA. Het tenue en de bijbehorende kledinglijn zijn vanaf zaterdag 21 maart verkrijgbaar in de Nike store. Het partnership tussen Nike en de KNVB loopt vanaf 1996 en is het langste lopende sponsorcontract van de KNVB. Nike is niet alleen kledingsponsor van Oranje en de overige nationale (jeugd)teams, het grootste sportmerk ter wereld ondersteunt ook op de achtergrond onder meer het vrouwenvoetbal, de KNVB Voetbaldagen, straatvoetbal en de jeugdcompetities.Daarnaast kan de KNVB zijn leden en Oranjefans dankzij de samenwerking met Nike een breed assortiment voetbalartikelen en vrijetijdskleding van topkwaliteit aanbieden.