Kapitein Iglo wordt dit jaar 60 en start daarom een campagne voor een schonere zee. Daarvoor is onder andere een samenwerking aangegaan met de stichting By the Ocean we Unite.
Jaarlijks belandt er 8 tot 12 miljard kilo plastic in de zee. 80% is oorspronkelijk afkomstig van land of uit rivieren. Het realiseren van een schonere zee begint dan ook met het terugdringen van het gebruik van plastic in het dagelijks leven, zegt Iglo. Het bedrijf heeft daarom een campagne met verschillende initiatieven ontwikkeld.
De stichting By the Ocean we Unite is opgericht door zeezeiler Thomas van Thiel. By the Ocean we Unite wil bijdragen aan het voorkomen van meer plasticvervuiling in onze oceanen en doet onderzoek naar microplastics. Dat gebeurt onder andere tijdens zeilexpeditites. Vanaf half juli is het ook mogelijk om een dag ‘plastic vissen’ te winnen met Kapitein Iglo en By The Ocean We Unite door tips te delen op Facebook en Instagram met #HelpMeeAanEenSchonereZee.
In samenwerking met designer Josselin Bijl heeft Iglo een opvouwbare Jutterstas ontwikkeld van biologisch katoen die mensen ontvangen bij aankoop van drie actieverpakkingen Iglo Vissticks. De tas vervangt de plastic boodschappentas en kan tevens worden gebruikt om plastic te jutten. Op de Iglo Visstick verpakkingen staan tips die mensen eenvoudig kunnen toepassen om minder plastic te gebruiken en zo mee te helpen aan een schonere zee. De tas ligt vanaf half juli in de winkel.
Iglo heeft ook de Litterati-app ‘Jutten met Kapitein Iglo’ ontwikkeld waarmee je kunt zien hoeveel je bijdraagt aan een schonere zee. Sinds het lanceren van de app zijn er wereldwijd al meer dan 3,2 miljoen stuks afval gefotografeerd. De app wordt het meest in Nederland gebruikt, maar ook in Amerika, Engeland, Australië, Oostenrijk en Duitsland is men druk bezig met data jutten. De missie van Litterati is om inzicht te krijgen in probleemgebieden waar veel zwerfafval voorkomt en om te identificeren welke soorten afval het meeste voorkomen. Met de verzamelde data kunnen bedrijven en organisaties beter samenwerken voor het vinden van duurzame oplossingen.
Iglo heeft 20 jaar geleden samen met het Wereld Natuurfonds MSC (Marine Stewardship Council) opgericht. Samen met visserijen, wetenschappers, bedrijven en natuurorganisaties zetten zij zich in voor het duurzaam bevissen van oceanen en voor het aanbod van een ruime sortering vis, schaal- en schelpdieren met MSC keurmerk aan de consument. Door vis met het blauwe MSC keurmerk te kopen, steun je rechtstreeks de visserijen die onze oceanen beschermen én stimuleer je andere visserijen om dat ook te doen. Hier lees je meer over MSC. Iglo zegt dat 97% van haar vis duurzaam is gevangen. Het bedrijf streeft er naar om eind 2019 100% van de vis duurzaam te vangen.