In de aanloop naar het WK Vrouwenvoetbal 2023 vraagt ING met ‘Doelen voor Gelijke Kansen’ aandacht voor het verschil in kansen tussen mannen en vrouwen in deze sport.
De bank trapte, in samenwerking met Creators FC, op woensdagmiddag de campagne af met een demonstratiewedstrijd op het Utrechtse Jaarbeursplein. Daarbij werden doelen met een bijzondere vorm gebruikt. Om te illustreren dat meisjes en vrouwen minder scoringskansen hebben en nog altijd met obstakels en barrières te maken hebben. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 44% van voetballende meisjes nog altijd te maken krijgt met minder goede faciliteiten en trainingen.
Meer dan 7 op de 10 Nederlanders (71,5%) vindt dat vrouwenvoetbal nog altijd wordt achtergesteld ten opzichte van mannenvoetbal. De ongelijkheid uit zich volgens de gevraagde voetbalsters ook in praktische zaken zoals minder goede faciliteiten dan mannen (40,9%) en minder goede trainingen (44,4%). De behoefte aan verandering is duidelijk zichtbaar in de wensen van voetbalsters. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.028 Nederlanders, waaronder 173 voetbalsters. Kien onderzoek deed de studie in opdracht van ING.
De Doelen voor Gelijke Kansen zijn op woensdag 28 juni voor het eerst in gebruik genomen door twee gemixte teams van Creators FC. Op het Jaarbeursplein speelden zij een demonstratiewedstrijd met de Doelen voor Gelijke Kansen. Daarmee scharen ze zich achter de boodschap ‘Vrouwenvoetbal verdient meer’.
Presentatrice, radio DJ en programmamaker Ouassima Tajmout voetbalde mee: “Als meisje of vrouw kun je nog zo goed zijn of ambitieus, maar de realiteit is dat het lastig blijft om te scoren als je wordt tegengewerkt of als er nog altijd sprake is van verschillende benaderingen en kansen. Ik vind het heel goed dat ING dat op deze manier aankaart. Alle meisjes en vrouwen in Nederland moeten niet alleen kunnen dromen over een professionele carrière als voetbalster, maar moeten dat ook kunnen bereiken!”
Met de ‘Doelen voor Gelijke Kansen’ vraagt ING aandacht voor de ongelijkheden en uitdagingen in het Nederlandse meisjes- en vrouwenvoetbal.
Yolanda van Die, directeur Brand & Experiences, Marketing en Communicatie bij ING Nederland: “Het is onze ambitie als partner van de KNVB en hoofdsponsor van het Nederlandse voetbal om bij te dragen aan gelijke kansen voor iedereen in het speelveld. ING is al sinds 2010 hoofdsponsor van het Nederlands mannenelftal én vrouwenelftal. In 2020 werden er ook gezamenlijke doelstellingen opgesteld met de KNVB over een groei van 25% naar 200.000 vrouwelijke KNVB-leden en 25% meer vrouwelijk kader bij amateurclubs. Aan amateurclubs waarvan ING hoofdsponsor is, stellen we de voorwaarde dat minimaal 25% van het sponsorbedrag wordt besteed aan meiden- en vrouwenvoetbal. Allemaal gericht op het bijdragen aan de verdere groei en zichtbaarheid van het vrouwenvoetbal in Nederland.”