ING is al 25 jaar trotse sponsor van het Nederlandse voetbal. Het EK in 2021 valt door het uitstel in 2020 nu samen met dit jubileum. Daarom is de TV-campagne van ING tijdens het EK een ode aan het hele Nederlandse voetbal: het Nederlands elftal, het vrouwenvoetbal, de OranjeLeeuwinnen, het amateurvoetbal en het passend voetbal.
De nieuwe campagne is sinds 6 juni 2021 op TV en online te zien in de vorm van pre-rolls, bumpers, social posts, een TikTok-activatie en een Whatsapp fan-activatie. Met de sponsoring wil ING alle voetballiefhebbers zo goed mogelijk faciliteren zodat zij kunnen doen wat ze het liefste doen: met voetbal bezig zijn. 'Want voor elke voetballer geldt hetzelfde. Jong, oud, man en vrouw, profvoetballer of amateur; elk doelpunt telt'.
"Als we voetballen, voelen we allemaal hetzelfde", is de boodschap van ING. "Door dat gevoel centraal te zetten, is de betrokkenheid van ING bij het hele Nederlandse voetbal te zien. De beelden die in de archieven gevonden zijn en gebruikt worden in de campagne, ondersteunen deze betrokkenheid. In een split-screen wordt heden en verleden parallel tot leven gebracht.
Drie digitale campagnes van ING zijn:
1. Inside Oranje; de WhatsApp-experience tijdens het EK
Deze campagne is de eerste WhatsApp fan-activatie in de historie van het Nederlands elftal: “Inside Oranje”. Een dagelijkse WhatsApp-experience met unieke verhalen en anekdotes rondom Oranje. Van kleedkamerhumor tot interlandstress. Oranjehelden van toen en nu vertellen alle insides van Oranje. Een uniek inkijkje in Oranje-belevenissen die ING samen met Wunderman Thompson & We are Blossom en voetbalmarketingbureau Players United heeft ontwikkeld. Sinds 4 juni kunnen alle voetballiefhebbers zich aanmelden via www.ing.nl/voetbal.
2. VR-experience; scoor mee met Oranje
Een van de doelstellingen van ING is Oranje dichterbij brengen. Met de VR-experience, verzorgd door voetbalmarketingbureau Players United, kunnen klanten van ING letterlijk in de wereld van Oranje stappen. Tijdens de voorbereiding in mei 2021 op de campus in Zeist is met 360 graden-camera’s gefilmd. Hierdoor kunnen ING-klanten een uniek kijkje nemen hoe Oranje zich voorbereidt op het EK. VR-brillen zijn beperkt beschikbaar voor een geselecteerde groep klanten, die een weergave zijn van de ING-portefeuille (zowel particulier als zakelijk). De 360 graden video is vanaf 7 juni te zien in via www.ing.nl/voetbal.
3. #OranjeChallenge op TikTok
Speciaal voor de jongere generatie Oranje fans introduceert ING de #OranjeChallenge. Uniek, omdat dit de eerste gesponsorde TikTok #Hashtag Challenge is in de Benelux. Met de #OranjeChallenge geeft ING heel Nederland de kans om op zijn of haar manier een rol te spelen in Oranje. Om de Hashtag Challenge te kickstarten, worden diverse creators (waaronder @OnsOranje en Touzani) ingezet die op hun eigen manier een van de acties namaken. De challenge is gestart op zaterdag 5 juni en is daarmee de perfecte warming-up voor het EK.