DSM, Partner in Sport van NOC*NSF, nodigt sportfanaten uit om hun persoonlijk record te delen en te vergelijken met alle records van de Olympische Spelen sinds 1896. Door een record te claimen op Facebook, maken zij kans op een reis naar de Olympische Spelen in Londen.
Het menselijk lichaam is in de afgelopen 100 jaar nauwelijks veranderd. Ondertussen breken atleten record op record sinds de eerste Olympische Spelen van 1896. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door talrijke innovaties op het gebied van techniek, trainingsmethoden, persoonlijke diëten en het gebruikte materiaal. Deze constante ontwikkeling brengt de Olympische records van toen, binnen het bereik van de sportliefhebbers van nu.
In de ‘Claim your Olympic Medal’ applicatie, ontwikkeld door Media Republic en DSM, kunnen fanatieke sporters hun persoonlijke record invullen voor een selectie van sportdisciplines: hardlopen, roeien, zwemmen en fietsen. Na het invullen van alle details ontdekt hij of zij of er een historisch Olympisch record is gebroken. Na het uitnodigen van een vriend of vriendin op Facebook, kan een reis voor twee personen naar de Olympische Spelen in Londen worden gewonnen.
“We zien dat het natuurlijk gedrag is van mensen om hun sportieve prestaties te delen via social media”, vertelt Frank Persyn, Account Director bij Media Republic.“Deze applicatie speelt in op dit gedrag door de doelgroep hun sportieve prestaties te laten vergelijken met oude Olympische records. Social by design noemen we dat. Daarnaast biedt het DSM een mooi platform om hun verhaal over product innovaties te vertellen waardoor de amateur sporter van vandaag, Olympische records uit het verleden kan verbreken.”
De applicatie legt een link tussen records en innovaties, door de geschiedenis van innovaties in sport in kaart te brengen. “Innovatie is een belangrijke drijfveer voor DSM”, zegt Nick Poldermans, Social Media Officer bij DSM. “En elke sport kent momenten waarop een ontwikkeling in techniek, training of materiaal leidt tot nieuwe records. Door deze ontwikkelingen op een tijdslijn weer te geven, willen we het belang van innovatie laten zien en welke rol DSM hierin speelt.”
DSM en het Nederlands Olympisch Comité (NOC*NSF) zijn al sinds 2001 ‘Partners in Sport’. Als innovatiepartner ontwikkelt DSM nieuwe producten op het gebied van voeding en materialen. In de aanloop naar Londen 2012 zijn zowel roeien als wielrennen tot speerpunten benoemd in dit innovatieprogramma en is DSM ook een directe samenwerking met de Roeibond (KNRB) en de Wielerunie (KNWU) aangegaan. In de aanloop van London hebben zij onder meer de nieuwe vlaggenschepen van het roeriteam gepresenteerd met technologie en harsen van DSM en het nieuwe Olympisch wielertenue met DSM Dyneema ter bescherming bij valpartijen.
Behalve innovatiepartner van deze bonden, is DSM ploegsponsor van de Nederlandse dames-roeiploeg, waaronder de vrouwen acht, en sponsor van enkele individuele sporters. www.dsm.com/sports