De campagne #ikleesthuis van de CPNB in samenwerking met een groot aantal partners is een doorslaand succes geworden.
Het collectieve boekenvak heeft tijdens de coronacrisis samen in korte tijd #ikleesthuis groot gemaakt. Deze inspanning heeft resultaat gehad. De campagne heeft aangezet om te gaan (her)lezen, meer boeken te kopen en boeken te lenen. 50% van de Nederlandse consumenten las tijdens de lockdown een boek, e-book of luisterde naar een luisterboek. Het lezen van papieren boeken staat dan ook in de top 10 meest populaire vrijetijdsbestedingen tijdens de lockdown.
Uit consumentenonderzoek (onder Nederlanders ouder van 18 jaar) blijkt dat de #ikleesthuis-campagne tijdens de coronacrisis heeft gezorgd voor meer inspiratie bij lezers. In drie maanden tijd blijkt een kwart van de consumenten #ikleesthuis te (her)kennen.
De basis van de #ikleesthuis-campagne werd gevormd door diverse uitingen op social media, in print, online, buitenreclames (aangeboden door JCDecaux) en op radio en tv (gedeeltelijk gratis zendtijd van Ster). De uitingen van de #ikleesthuis-campagne hebben miljoenen mensen bereikt. De campagne werd zowel door het collectieve boekenvak als door individuele boekwinkels, uitgevers en bibliotheken uitgedragen. Lezers community Hebban.nl (800.000 bezoekers per maand) zorgde in samenwerking met de CPNB voor dagelijkse leesinspiratie en ook op social media werden massaal leestips gedeeld onder de hashtag #ikleesthuis. Dit werd extra aangewakkerd door diverse activaties en content en tal van initiatieven, zowel binnen als buiten het boekenvak, om de campagne te ondersteunen; zo ook door onze partners NS, TUI, McDonald’s en Eye Wish. Maar bijvoorbeeld ook van de ouderenbond KBO-PCOB en het NPO Radio1 programma Stax&Toine.
21% van de consumenten heeft een online-activatie rondom de #Ikleesthuis-campagne van de CPNB gezien. De boekentips van NS werden door 8% van de consumenten gezien. De boekentips van McDonalds en Eye Wish door respectievelijk 4% en 2%.
In de maand mei kreeg de campagne een extra verdiepende laag door de 15 unieke korte verhalen die via Hebban.nl en het AD-platform #NLblijftThuis gedeeld zijn. Deze zijn opvallend vaak en uitgebreid gelezen en bekeken, namelijk ruim 700.000 keer. De vijftien deelnemende auteurs kregen in het NPO Radio1 programma Langs de Lijn En Omstreken uitgebreid de kans luisteraars nog verder te enthousiasmeren voor het lezen van hun eigen en andermans boeken.
Onze hernieuwde focus om overal ‘de lezer centraal’ te stellen werpen nu duidelijk hun vruchten af
De #ikleesthuis-campagne is gefinancierd door diverse partijen in het boekenvak en is bedacht en uitgevoerd door de CPNB in samenwerking met B.R.A.I.N. Creatives. Wegens het grote succes investeert het Nederlands Letterenfonds in een zomers vervolg op #ikleesthuis onder het motto ‘je zomer begint met boeken’. Met deze campagne zal het collectieve boekenvak de komende maanden met name in de boekwinkel de schouders blijven zetten onder het #zomerlezen.
“Ruim een jaar zijn we als CPNB bezig met een herpositionering”, zegt Annette Reijersen van Buuren, hoofd Merk, Marketing en Communicatie. “De nieuwe CPNB werkwijze en vooral ook onze hernieuwde focus om overal ‘de lezer centraal’ te stellen, werpen nu duidelijk hun vruchten af. Het lukt steeds beter om nieuwe (potentiele)lezers buiten de boekwinkel en bibliotheek, op nieuwe plekken, te bereiken door ook veel nieuwe, creatieve en innovatieve samenwerkingen aan te gaan!”