Coop is dit jaar nationaal partner van het Eurovisie Songfestival 2021, met dit jaar als thema Open Up. Op 3 mei is de supermarktketen gestart met een campagne rondom het festival.
Als partner van het Eurovisie Songfestival viert Coop het sponsorship met speciale producten en een uniek magazine over dit evenement. In het speciale Coop's Eurovisie Songfestival magazine staan interviews, tips en recepten van onder andere Chantal Janzen, Jan Smit, Edsilia Rombley en Nikkie de Jager. Het blad ligt vanaf 5 mei in de winkels.
Coop is ook een Eurovisie Songfestival quiz begonnen. De quiz is bedoeld voor kenners van het festival. Deelnemers maken kans op kaarten voor het festival.
Mariëlle Witjes, Manager Marketing en Communicatie van Coop Supermarkten: “Het Eurovisie Songfestival is een van de weinige evenementen in de wereld, die zó sterk de kracht van samen uitdraagt. Dat maakt dat het Eurovisie Songfestival en Coop perfect bij elkaar passen. Beide benadrukken de kracht van samen. Wij vinden het als supermarktorganisatie met een maatschappelijke functie belangrijk om iedereen, van iedere cultuur en met elke achtergrond, gelijk te behandelen. Daarom verbinden we met trots onze naam aan een fenomeen, dat al decennialang landen met elkaar verbindt en een ongekend saamhorigheidsgevoel losmaakt bij mensen in heel Europa en daarbuiten.”
Tijdens ‘Samen klinkt beter’ staan de 314 Coop-supermarkten in Nederland op verschillende manieren in het teken van het ESF. In de schappen liggen speciale producten: koek- en snoepgoed, tompouces, douze point-cava en nog veel meer. Maar ook buiten de winkels zijn er activiteiten. Daarnaast toont Coop een speciale tv-commercial en zijn er via de social mediakanalen van Coop diverse acties. Zoals een muziekquiz, waarmee deelnemers exclusieve kaarten voor de shows kunnen winnen. En ook onderweg is de campagne zichtbaar; op billboards langs de kant van de weg en door de straten van Rotterdam rijdt een tram die volledig in de stijl van ‘Samen klinkt beter’ is uitgedost.
Het startschot voor ‘Samen klinkt beter’ was op maandag 3 mei, bij de aftelklok in Rotterdam. Daar wordt de samenwerking nog eens benadrukt door Mama Queen en Sylvia, de boegbeelden van de campagne. Vanaf dat moment telt Coop negentien dagen lang af tot de grote finale op 22 mei. Dat gebeurt deels op de social media-kanalen van Coop, maar ook via het festivalaccount @openuptordam op Instagram, Facebook en Twitter.