Concertgebouworkest brengt samen met ING muziek voor alle kinderen

Tussen 20 maart en 22 april organiseert het Koninklijk Concertgebouworkest een groot aantal activiteiten voor kinderen. Op het Kinderconcert Schilderijententoonstelling in Het Concertgebouw op 20 maart volgen meerdere schoolconcerten en een Kindermuziekdag in de Amsterdamzaal van het orkest. Ook wordt de nieuwe educatieve app De nachtegaal gelanceerd. De activiteiten vallen deels samen met de landelijke Kindermuziekweek van 1 tot en met 10 april. Deze educatieve initiatieven worden mede mogelijk gemaakt door ING, al jaren trouwe partner van het Concertgebouworkest.

Op zondag 20 maart presenteert het Concertgebouworkest Schilderijententoonstelling , een kleurrijk Kinderconcert (6+) in de Grote Zaal van Het Concertgebouw. De jonge dirigent Felix Mildenberger dirigeert de beeldende muziek van de Russische componist Moesorgski, acteur Rogier van Erkel treedt op als verteller en de tekst en regie zijn van Lotte van Dijck. Er zijn voorstellingen om 13.00 en 15.30 uur, kaarten zijn verkrijgbaar via concertgebouworkest.nl.

Het Kinderconcert wordt op 10 april om 10.00 uur gestreamd via concertgebouworkest.nl en de Facebook- en YouTube-kanalen van het orkest, om de landelijke Kindermuziekweek feestelijk af te sluiten.

Op zondag 3 april vindt op dezelfde locatie de eerder wegens covid-19 uitgestelde Kindermuziekdag alsnog plaats, met schoolconcertjes, workshops en meer. Actuele informatie is te vinden op concertgebouworkest.nl.
Op 9 april wordt om 16.00 in de Amsterdamzaal de app De nachtegaal gepresenteerd. De even sprookjesachtige als leerzame app met muziek van Theo Loevendie is de vijfde in de reeks. De educatieve apps Carnaval der dieren, Peter en de Wolf, Schilderijen van een tentoonstelling en Romeo en Julia zijn al bij honderden scholen in Nederland en België in gebruik. De educatieve apps van het orkest worden ontwikkeld in samenwerking met Follow a Muse en zijn gratis beschikbaar dankzij royale steun van particuliere schenkers.

Tussen 31 maart en 22 april zijn kinderen van een aantal scholen die een of meer van de educatieve apps van het orkest in gebruik hebben uitgenodigd voor schoolconcerten in de Amsterdamzaal. Met zijn jaarlijkse scholenproject brengt het orkest basisschoolleerlingen direct in contact met klassieke muziek en met musici van het orkest.

ING global partner

Global partner ING maakt in de komende maanden verschillende educatieve initiatieven mogelijk, waaronder een videoregistratie van het kinderconcert en enkele honderden toegangskaarten. Zo komen meer kinderen uit heel Nederland in aanraking met klassieke muziek.
Voor het Kinderconcert Schilderijententoonstelling op 20 maart stelt ING in totaal 800 kaarten beschikbaar voor onder meer JINC, de organisatie die samen met bedrijven en scholen strijdt voor een samenleving waar je achtergrond niet je toekomst bepaalt.

Ook maakt ING de videoregistratie van het Kinderconcert mogelijk, zodat dankzij streaming niet alleen de 800 kinderen via JINC het kunnen meebeleven, maar alle kinderen in heel Nederland.
Ten slotte zal ING in maart en april ook het busvervoer met de Muziekbuzz verzorgen voor scholen buiten Amsterdam die naar het Concertgebouworkest komen om deel te nemen aan de schoolconcerten in de Amsterdamzaal. Op deze manier neemt ING een voor veel scholen onoverkomelijke drempel weg.

Al sinds 1989 is ING Global Partner (hoofdsponsor) van het Concertgebouworkest; het is het langstlopende culturele partnership van Nederland. In 2016 heeft ING, samen met de andere Global Partner, Unilever, het sponsorcontract opnieuw met tien jaar verlengd.

ING maakt online streaming van het Kinderconcert Schilderijententoonstelling mogelijk en stelt kaarten beschikbaar aan onder andere JINC, de organisatie die samen met bedrijven en scholen strijdt voor een samenleving waar je achtergrond niet je toekomst bepaalt. Op de dagen dat de schoolconcerten in het pand van het orkest plaatsvinden verzorgt ING het busvervoer voor scholen buiten Amsterdam.