Brand-activaties op Defqon.1 Weekend Festival

Dit jaar kwamen bijna 100.000 bezoekers uit meer dan 100 verschillende landen samen in Biddinghuizen voor de grootste editie van Defqon.1 Weekend Festival. Op de 19e editie van het festival was een aantal unieke brand-activaties van onder andere Heineken Silver, Red Bull, Aquarius en XXL Nutrition aanwezig.

Van donderdag tot en met zondag bezochten 50.000 campinggangers en dagelijks nog eens zo’n 15.000 bezoekers, overwegend in de leeftijdscategorie 18-34 jaar, het festival om optredens van onder anderen hardstyle dj’s D-Block & S-te-Fan, Angerfist, Sefa, Ran-D, Warface en Gunz For Hire bij te wonen. De 10 stages op het festivalterrein waren aangevuld met additionele areas als The Big Chill, de STËLZ-partybus, de Captain Morgan pop-up karaoke booth en andere areas op verschillende locaties op het festival. Zo’n 50% van de bezoekers van Defqon.1 is uit het buitenland afkomstig, waarvan een groot deel via Travel & Stay Packages naar Biddinghuizen komt. Thuisblijvers konden vanuit de hele wereld weer meekijken op de diverse (betaalde) livestreams van het event in de Q-dance Network app. In coronatijden trok de online experience 'Defqon.1 at Home' zelfs meer dan acht miljoen kijkers! Nu Defqon.1 gelukkig weer live kon plaatsvinden, was het festivalweekend gevuld met tal van activaties.

'Left-to-right'

Traditiegetrouw vond tijdens POWER HOUR het ‘left to right’-moment plaats op de mainstage, waar dit jaar een Red Bull-helicopter samen met bijna 65.000 festivalgangers van links naar rechts bewoog. Red Bull had ook een fraai eigen deck dat toegankelijk was voor alle bezoekers en uitzicht op de RED-mainstage bood.

Heineken is dit jaar op een groot aantal festivals aanwezig met zijn nieuwe bierproduct Silver. Op ieder festival wordt een eigen invulling en aankleding gecreëerd. Zo ook op Defqon.1 waar Heineken Silver met een unieke ‘night experience’ en lichtshow op de Silver stage een secret showcase van onder andere Sub Zero Project organiseerde. Een ander Heineken-merk, Desperados, was dit jaar terug met een take-over van de UV stage op de zondag, waarbij deze werd getransformeerd tot een heuse party area met polonaises, kilo’s confetti en hakkende bezoekers op de beste hardstyle party hits.

Warrior Workout

Op de zaterdag van Defqon.1 vond dit jaar voor het eerst de fysieke Warrior Workout plaats, waarbij duizenden bezoekers samen een workout deden bij de UV stage. Daarnaast had Defqon.1 dit jaar zijn eigen Warrior Workout gym met een Aquarius hydration bar waar bezoekers na hun work out terecht konden voor een verdiende hydratatie, de wellness met hottub en sauna. In samenwerking met het sportvoedingsmerk XXL Nutrition was er een Warrior Workout Supplements bar waar bezoekers supplementen en proteïne bars en shakes konden halen om zo weer vol frisse energie het festival in te kunnen.

Voorafgaand aan het festival bracht Defqon.1 als eerste festival ter wereld in samenwerking met XXL Nutritcion een Warrior Workout-supplementenlijn uit. Het Warrior Workout-concept is de afgelopen jaren een perfecte match gebleken met de muziek en de bezoekers van het meerdaagse festival, die zich, zo laat de data die Q-dance heeft van al hun members zien, in hun dagelijks leven veelal bezighouden met sporten, voeding en een gezonde levensstijl.

René van der Zel, CEO en founder van XXL Nutrition: “Of wij Q-dance konden helpen met het ontwikkelen en leveren van topkwaliteit supplementen voor het Warrior Workout concept? Jazeker, dat kunnen wij als geen ander! Echt een super mooie partnership tussen twee organisaties die beide bruisen van de energie en gaan voor innovatie en kwaliteit. Het ontwikkelen was ook een leuk traject met veel input en wensen vanuit het team van Q-dance. We hebben er veel tijd en aandacht in gestoken en zijn trots op het eindresultaat."

Foto: Vincent van den Boogaard

We helpen merken graag de moeilijk te bereiken Y en Z generatie aan zich te binden

Martijn van Daalen, ID&T Group

Martijn van Daalen, Chief Commerce Officer bij ID&T Group: ”Samen met onze brand partners hebben we in de afgelopen 2 jaar veel tijd en energie gestoken in de digitale merkbeleving tijdens de Defqon.1 livestreams. Het is daarom extra mooi om te zien dat de ontwikkelde proposities, zoals de Warrior Workout in samenwerking met Aquarius, dit jaar op de fysieke Defqon.1 Weekend Festival editie een groot succes waren. De positieve impact die we hebben weten te creëren bij onze fans door de combinatie van live activaties die hun experience tijdens het event verrijken gecombineerd met een significant online en social bereik is voor ons een bewijs dat de wijze waarop we brand partners binnen de ID&T Group integreren werkt. Het succes van Defqon.1 is voor ons een motivatie om verder te bouwen aan het totale Brand Partnerships platform van de ID&T Group. We helpen merken graag de moeilijk te bereiken Y en Z generatie aan zich te binden door op al onze events samen spraakmakende activaties op te zetten waar onze bezoekers nog lang over zullen praten.”

Jonas Schmidt, Creative Director Q-dance: “Defqon.1 2022 was wat ons betreft de beste editie ooit. We zijn dan ook heel trots en dankbaar dat dit na drie lange jaren is gelukt. De toevoeging van de vierde dag heeft al onze verwachtingen overtroffen; het gaf mensen meer tijd om de wereld van Defqon.1 te ontdekken en om te temporiseren. Uiteindelijk is alles wat we bedacht hebben nagenoeg perfect gelukt, van gevestigde momenten zoals POWER HOUR en The Endshow tot nieuwe showmomenten en andere experimenten waar direct duizenden bezoekers op afkwamen. Overal waar ik kwam, zag ik blije bezoekers en de sfeer was overal op het terrein fantastisch. Het is niet voor niets dat we het festival afsloten met 'This Is Who We Are'; we hebben dit weekend weer laten zien wie we zijn en waar we voor staan als scene.”

Defqon.1 Weekend Festival blijft ook de komende tien jaar op Walibi Holland. Organisator Q-dance en Walibi verlengden eerder dit jaar de samenwerking voor ten minste 10 jaar.